Bubbles of Life

Life is what life is

Thursday, December 11, 2008

The Labour Story

i still cannot believe that i already gave birth to iman izmeer. He arrived 3 weeks early from the expected due date which is supposed to be on 17th december 08, 3 weeks early tu.Dare i say that i tak ready to give birth pun masa tu. Let me recall the madness of that day..

The labour story:

18th & 19th Nov (Tuesday & Wednesday)

I went to meet my gynae for my 2 weeks gap check up when she said I was 2cm dilated and was then admitted . She said I was experiencing mild contraction but I didn’t feel it at all. Got 2 jabs for baby’s lung (as a preparation in case the baby come out earlier as he is still consider premature). Nervous like hell as I didn’t expect it to b this early, mcm2 dlm kepala;bag I,kakak n baby tak kemas lg,report tak siap, claim tak buat,rumah mcm tongkang karam blabla..but before I registered,smpt lagi mkn kt restoran sebelah,ye la mana tau kot2 I nak kena meneran kluarkan baby mlm tukn,so kena lah bertenaga,selamatlah I sental bihun sup semangkuk ng roti bakar satu set..tunggu punya tunggu takde contraction pun, instead nyenyak la pulakkan aku tido dgn aircond perut penuh bihun bagai..the next daynya Dr Ummul gave up,it was a false alarm,I tak ready utk beranak lg huhu,so I was discharged then-she suspected that it might be the cause of UTI (urinary tract infection)-got 10days MC and Dr Ummul predicted that I might deliver the baby around 2 weeks time,yeah,cud be early dec..so blk dgn hati girang;tidak perlu meneran2 dan dpt pula berehat 10 hari yahu

20th Nov(Thursday)

Bgn lmbt, mkn, kemas2 rumah, kemas bag nak blk kg,mkn lagi,tv tv tv dan tv,baring2 smpi lenguh,sakit perut, chatting on fon,makan popiah,perut mengeras,tunggu laki blk keje bla bla bla bla

21st Nov (Friday)

Bgn lmbt lg, cirit birit,mkn,tv,bermalas2,tghari masuk ofis sekejap,siapkan kerja,siapkan claim,handover project file bg bos,ambik notebook so my notebook tidak akan digodam oleh tgn2 gatal di opis,perut mengeras lg,cirit birit lg,pkl 4 blk rumah

23rd Nov (Sunday)
Staying at home made me feel bored to tears already, so I asked hubby to bring me to Jaya Jusco bukit tinggi. Planned to buy baby’s bag and to bring irina to the playland there. So we went there and reached around 2pm.

So this was when the drama started.

I tgh tunggu hubby belikan nasi lemak kt food court when suddenly I felt a water gushed out ‘down’ there and I was like ‘ah sudah, dr td mengepit pun boleh tekencing jugak’ then when I was about to stand up, the water gushed out again..it happened 3-4 times smpi aku tak berani nak bgn dan berdiri kerana seluar sudah basah n masa ni I tak terpikir yg my waterbag broke,I thought I was tercirit dlm sluar k,ye lah dah 2 hari cirit birit-hati tak sedap,hubby smpi sambil membawa sepinggan nasik lemak rendang ayam yg I order n nmpk muka kecuakkan saya.

Told hubby bout that then went to washroom to check on it. It was yellowish and a bit greenish (sori la kalu ada yg kembang tekak ya) on the panty liner and sluar mmg sudah basah lencun. Called my mom,tanya air ketuban warna apa?my mom kecoh2 dah suruh blk time tu jugak,dia ckp ketuban pecah dahtu,dahtau nak beranak jln2 buat apa lg potpetpotpet..tak psl2 kena bebel

pegi foodcourt blk jumpa hubby,I told him it might be the waterbag broke,hubby kelam kabut dah. Iman Iirna kelam kabut jugak,kelam kabut nak pergi playland. I plak blanked,dlm blank2 tu smpt lg kasik perabis nasik lemak. sedap.Then asked hubby to bring irina to the playland sementara I habiskan nasik lemak,mkn dlm keadaan air ketuban meleleh2,sadis betul.

Thought of tunggu irina n hubby kt foodcourt but I rasa tak sedap dah,perut keras lain mcm,n I felt discomfort,mcm contraction. Asked hubby to make a move immediately. Gerun jugak mengenangkan kemungkinan akan kluar front page paper dgn headline ‘seorg wanita melahirkan bayi di jaya jusco’ ,ya mmg aku giler glam orgnya tp tidak dgn cara ini ya.

Gegas ke UMRA Medical Centre. Planned to blk rumah dulu amik bag tukar baju bagai tp tak jadik la,the contraction became more stronger but still bearable. Sampai UMRA terus dibawa jmpa dr kiramjeet ,sluar baju dah habis lencun n ada stain2 pulak tu,maluuu

to make it short,dr kiramjeet found out that the yellowish n greenish stain was actually meconium,the baby’s 1st bowel movement-anak I dah berak dlm perut k,hebat betul anak beranak kaki berak-so no hope for normal delivery,no induced,no nothing,STRAIGHT TO OPERATION THEATRE, Dr Kiramjeet said,we need to take out the baby now,we need to perform emergency caesarian section,huh,perut kena lapah lg?arghh tidaaaakk,baru berangan nak push push,scream,push push-hubby signed the form,I signed the form, kiss hubby,kiss irina,cried-cried,sentap nak kena operate nih.

then I was wheeled to OT bout 3pm,Dr Ummul and Dr Rafi were already there. The anesthetist asked me when was the last time I took a meal, and I answered ‘ bout half and hr ago doc’ ,then dia tnya pulak ‘mkn apa’ I said ‘ nasik lemak rendang ayam doc’ doc terus tepuk dahi,ni kaw2 lah kalau I termutnah lps operate nnti,but he knew my worry,he said takpe lah nnti kita bg ubat thn muntah,sori ya doc,I tak tahu nak kena operate harini,so I bantai je lah mkn. Oh one more thing I tak blh lupa dlm tu,punya lah lama anesthetist tu nak insert the anasthatic needle between my spinal cord,sakit hokay,saketttt,I really traumatized by all these procedure,benda2 ni semua buat I fikir seribu kali nak beranak lg huhu

So at last, after 36 weeks of waiting and suffering, everything paid off at 3.47pm on the 23rd of November 2008. Iman Izmeer finally mine to bring home and keep. :) Pheww..

oh ya,I masuk OT tu dgn make up bergemerlapan di muka,ye lah sakan gi shopping kan,so kelihatan beria lah aku kan mcm org excited nak kena bedah,and the next day while the nurse help me to cleanse my make up on my face, boleh pulak dia ckp ‘oo akak ni la yg nak terberanak kt jaya jusco tu ya’ hmmm..

So there you have it. The Labour story of my Little I.I..Iman Izmeer (nasib baik bukan iman jaya ;p)


'saya lah budak yg sudah memerut di dlm perut mommy'

Labels: ,

12 Comments:

Blogger mrsboan said...

ya allah...aku igt ko terus balik. Sempat melantak tuh. Aku mmg tunggu nak tau cerita ko. Aku dah bajet dah mesti ada story psl labour room. Iman Jaya...hohoho...bos kat tmpt aku ni ada nama Jaya. Nasib baik mmg dah plan lil I.I kalo lil J.J...abis la...sudah pasti ada 'keseragaman'..

8:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

congrats on the arrival of your litte hero. wahh dah sepasang la ni eh ? haii cite pasal beranak ni mmg i phobia sebab teringat my twin delivery

3:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

akhirnya...dpt gak menjengah blog ko nih...dah berapa hari net bengong.

hari tu tak puas la membelek/mendodoi/menggentel izmeer....baru pegang dah nak nyusu, pastu tido pulak. nanti ko balik kl bagitau tau.

btw, asam pedas ko mmg rock!;P

3:59 PM  
Blogger eiseais said...

mar...izmeer u memang cun habis lah. geram auntie tengok. nasib baik auntie pun nak dpt baby baru, kalau tak...mmg auntie hard work nak dptkan baby...hahhaha

mar...aiseyyy kalau u branak kat jaya jusco confirm sampai izmeer 21 tahun dpt baju free. leh share2...hehehhe

1:10 PM  
Blogger ainzoo said...

mar,
len kali plan best sket ar..apa kata kalo ko makan kat kdai yg btul2 tepi pintu bank..perghh..21 tahun tu beb :-D...

10:51 AM  
Blogger Jungle Playland said...

mar, i pun gneri part branak csect nie, i prefer normal delivery...

i masa tengok jarum yang amatlah besar tuu amatlaa takut..sampai kecut and them bila nak masuk OT i had panic attack... huhuhu

best tak makan nasi lemak ayam rendang tuu? huhuhuh

12:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

mar: sama lah izmeer ng aina, doc belah perut, alih2 tengok aina dah terber*k! diorg ni x sabo2 nk melihat dunia kottt??.... :)

4:28 PM  
Blogger Nin said...

I bet satu spital tau kes you nak terberanak kat jusco *lol*. Gelihati baca your story... hee hee...

Apa2 pun tahniah! What a sweet child, MasyaAllah!!

4:57 PM  
Blogger mommy@lif said...

dear mar.. sorry i was late to learn this great news... alhamdulillah...sans drama and all, he's such a beautiful baby boy.. sudah sepasang awak.. saya tumpang happy..

ingat kes awak lebih kurang ngan saya (awal2) tapi tengok2 baby dah poo poo ek..glad all turned out well.. selamat berpantanggggggg!!!! and happy belated bday... syoknya hadiah bday awak this year!

5:06 PM  
Blogger MIK'YAL said...

hi..1st time read ur blog .nice story of labour..rily need a dose of it since im reaching my 34weeks.btw ,congrats on ur new babyboy:-)

1:45 PM  
Blogger mommamia said...

mrsboan:heheh,aku pun tak sangka aku boleh nak melantak lg masa tu-tu la kalu dah plan J.J,komfemla jaya jusco nama anak aku huhu

lazydaisy:thanks and gud luck for ur twin delivery!hope e'thing goes well aminn..

nohachomel:k noha,thanks dtg visit aku!

eiseai:tu la sally,pikir2 ok gak kalu i terberanak kt j.j kn,dpt baju free smpi umur 21thn fuhhh!kuar front page paper pun i tak kisah kalu camni haha

ainzoo:haha!ok gak kan idea ko tu ain,k la next baby nnti aku standby jer tepi bank siap bwk midwife skali haha

dott:ye lah dott,jarum dia tu yg buat gerun habis tu,besar mnengalahkan nak korek spinal cord kita huhu-nasik lemak renang ayam tu nyumm nyumm sgt!

zura:selain dr diaorg tak saba2 nak melihat dunia,diaorg ni tak sabar2 nak buang air besar gak huhu

madam markonah:hi,thanks for dropping by,ye la,malu i abes amah2basuh toilet pun tahu,nasib tak beranak kt j.j bkt tinggi tu kan,kalu tak seisi jaya jusco tahu maluuu!

mommyalif:thanks rad,sepsg dh anak i,alhamdulillah..kes kita sama ke?part mana rad?part baby poo poo ke part nak terberanak kt j.j?syok ni kalau dpt duduk ng u tukar2 crita kan

mik'yal:hi,thanks for dropping by,thanks for the wish-all the best for ur delivery nnti ya,34wks?hmm tk lama dah tu,jgn jln2 gi j.j tau ;)

5:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hi cik ting... congatulation on your new baby....

hope you still remember me....syok jugak baca karangan ko nie....

Nik (abang) ingat lagi ker....??

1:31 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home