Bubbles of Life

Life is what life is

Wednesday, September 12, 2007

Selamat Berpuasa ya all

Tomorrow is the 1st day of Ramadhan, which fasting is practiced among muslim to perform the 4th pillar of Islam..Alhamdulillah..God grant me the good health and soul to celebrate this holy month, pjg umur sihat sejahtera utk mengerjakan ibadah puasa dan ibadah2 lainnya..syukran syukran..

so..the puasa itself doesn’t concern me much even I’m constantly hungry lately..bila beribadah ni lain, perut buaya akan melenyap dgn sendirinya. It just that a few adjustment need to be done in term of time management. A few random thoughts that I have menjelang kunjungan ramadhan yg mulia:

- Pukul berapa nak bgn prepare sahur
- Nak sambung tidur blk ke tak
- Nak masak apa utk sahur
- Kesesakan yg perlu ditempuh di federal highway semasa bergegas blk utk berbuka
- Sempat ke nak masak utk buka?
- Mampukah bertarawih?
(frankly speaking I did none last year which is so teruk of me laa, ni kalau mak aku tau abis la, kakakku marniza jgn bgtau mak eh abis gue kena leter hehhe)
- Nak berjimaaaat, cukup la bertamak haloba membeli berbelas2 ringgit lauk end up berkulat dlm fridge
- Akankah sembelit?hihi

You see, I’ll be moving to new office next week which is located in a verrry strategic place, dlm byk2 tmpt kt dunia ni bandar pj kota kesesakan tu jugak yg di pilih, sgt bijak bukan?so the traffic to pj adalah sgt spt haram even ikut mana2 access pun akan tetap jem jugak esp during peak hours,name it federal highway, old klang road, pj old town,mana2 la..so now u know why i'm worry so much esp during fasting month-i’ll be finish working around 5, awal sejam drpd hari2 biasa, tp adalah tidak membawa makna sekiranya kena menempuh jem di federal hiway, pukul brapa nak sampai laa..once i experienced bumper to bumper traffic from pj to my house and it took almost 1.5hr to reach my house!urghh!akan kah berbuka dgn menelan roti dirembang maghrib sambil memegang stereng?itu adalah sgt menyedihkan ok.

So I already plan this with hubby, if I reach late, he will need to pick up irina at nursery and buy some kuih muih 1st. I just wish I could reach home early and have ample time to cook for our juadah berbuka, which I prefer to cook rather than buy;I mean based on my past experience we usually spend rm15-rm20 membeli lauk pauk utk berbuka dan bersahur, and I think ia adalah berkos tinggi,lg byk belanja dr hari2 biasa, and if that rm20 beli ikan and ayam I can get my juadah buka for 3days haha..sounds so calculative heh?yess we try to berjimat utk mengelakkan pembaziran and since I love cooking, why not la kan-but kuih muih fav spt talam berlauk, kuih pelita, murtabak, roti jala dan air tebu adalah kemestian semasa berbuka, so yg ni mmg kena beli..so the main issue here is masa..masa.Sempat ke nak sampai rumah dan masak?kalau office kt shah alam ni aku confident la..haaishh..

then u know, kalau susah sgt aku smpi dah terpikir nak msk mlm2, I mean b4 tidur I masak satu dua lauk, then the next day nak buka just heat it up, then hubby ckp ‘mak ai takkan kronik smpi mcmtu kot?takyah la kalau tak smpt kita beli je’ which make me react, ‘eh kita nak tlg berjimat cermat ni, dahtu kang how r u going to give me allowance for raya shopping?’ sambil mata berkelip2..haha..


On the other note, I went to my mum’s in law place yesterday nite and ma showed me her baju raya, her new kasut raya and handbag yg vogue dan cantik and I was like..wow!mak mertua aku lg advance dan sakan dr aku isk tak boleh jadik ni,and looking at my sis in law miera terus teringat kt baju raya dia yg dah siap 9 pasang!hoh! giler adik ipar aku baju raya stok sampai deepavali punya!heheh terer tak terer my in laws? terus gue rasa tertekan sbb tak beli apa2 lg utk preparation raya, baju kurung, baju melayu hubby, baju irina, even for my mak and mak mertua pun aku tak beli kain raya lg uhu..oh maybe some of u will feel ‘terjengkel’ and berckp tak puasa lg dah cerita raya, but I think tak boleh elak perihal raya dr menjadi topic bila dah masuk bln puasa ni,at least org mesti tanya ‘baju raya dah siap blom?’ and me being a procrastinator akan kelihatanlah di pkns shah alam or alam sentral seminggu menjelang raya meredah kedai2. Ok la enough bout raya, over aku ni, terawih tak tentu ujung pangkal sibuk cite psl raya

Bottom part of all this is, I really hope to have a smooth ramadhan month, semoga segala2nya berjln dgn lancar, semoga kami sekeluarga diberkati, semoga segala dugaan dpt diharungi, semoga dpt menjalani ibadah puasa dgn sempurna..and I feel so bersemangat to start my ibadah puasa esok di mana aku dah plan lauk apa nak masak pagi esok utk sahur;kobis tumis air, ikan kering and telur dadar hihi, ok la tu kan,pagi2 subuh bkn tertelan pun..buat syarat..

dan sebagaimana bersemangat nya jiwa dan raga aku nak berpuasa , begitu jugak la bersemangatnya perut aku makan breakfast kt Maktok Café pagi tadi, breakfast terakhir bersama hubby di shah alam sbb lps ni dah pindah pj dan tak boleh breakfast ng my darling lg huhu..so dgn rasa sedih dan sayunya aku memakan sepinggan penuh nasik lemak with telur mata bersama teh tarik dan memaksa hubby mkn kuew tiow goreng sbb aku nak ‘pau’ sikit, sedih k sbb lps ni tak merasa dah mkn kt maktok cafe yg sedap itu..and as usual menaip blog dgn perut sengkak dan berperasaan menyesal :)

So to all my friend out there, selamat menyambut bulan ramadhan dan selamat menjalani ibadah puasa,semoga bulan ini menjanjikan keberkatan utk kita semua..aminn..

12 Comments:

Blogger Pipi said...

hallooooo....selamat menyambut ramadhan.......

2:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

zura pun suke bln pose ni. bln kurangkan berat. bila dh pose, dh dkt raye. x sukenye sbb nafsu raye ni susah btl nk dibendung. ni lah dia bln yg mengering kontangkn acc!

anyway, selamat berpuasa.

2:49 PM  
Blogger Nadia said...

selamat berpuasa

11:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

yee...
slamat berpuasa Mar!!
aku sambut Ramadhan sederhana jer...
kesian ko ekk..

part traffic jam tu lah..
aku tak tahan..

tapi sepatah kata kawan aku..
TU lah harga yang perlu dibayar utk
jadi warga kota....
hehhehe....

bab terawih laks..
zaman kat UPM.dulu..
ader gak buat tp tak penoh...
sbb housemate aku..buat...ikut jer...

lepas dah kerje haram....tak de..
sekrg rase teringin nak buat...mase lak mengizin kan..
sape lak nak jaga jas...
alasan kan.. nak seribu daya taknak seribu dalih...

9:16 AM  
Blogger eiseais said...

hahahha...byk sedih betul dia nak berpuasa tahun ni. what questions that goes in your mind, goes in mine as well. sempat ke, sempat ke. this year ok sikit since office lets us off at 4:30pm rather than 5pm like last year. hubby moving to shah alam next week, so he probably can pick me up at the lrt station by 5:30pm and insyaallah can reach home by 6pm. enuf time to cook, if i have the energy.

another question that's running thru my mind is...will they offer me seats in the lrt. on normal days pun i mcm nak pitam standing from klcc to kj, lagi2 time puasa.

11:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

huiyoo 9 pasang baju, itu zaman i kecik2 dulu laa.. sekarang ni nak cecah 5 pun susah.. heheh

1:31 PM  
Blogger mommamia said...

pipi:hi pipi,selamat berpuasa

zura:mmg betul,nafsu menjelang raya adalah mengerikan,kena jauhkan diri dr shopping complex hihi

mamarawks: selamat berpuasa awak!

ju:hehe..kita serupaaaa..aku pun bkn tak teringin nak buat tarawih,esp kalau dpt gi masjid buat ramai2,bestkan..tp tu la sapa nak jaga anak,ni kalau aku ckp ng mak aku ni mesti kena blk,ala taknak buat seribu dalih,dia kata boleh buat bila anak dah tido,maslahnya anak tido kita pun sama zzzz..celah mananya huhu

eiseai:ala sian u,mmg i pun bengang tgk kalu org tak offer seat to those ppl in needs-dulu i naik metro bas pun mcmtu, ramai manusia2 takde civic-minded buat tak tau kt pregnant woman n old folks..i lg bengang kalau yg buat tu pendatang luar like mat2 indon ke bangla ke,dah dtg negara org takde budi pekerti...i feel u..

ibu emir:u nak cecah 5,i nak cecah 2 pun susah!huhu

5:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

selamat berpuasa mar,

ini tahun kelima aku puasa sejak kawin, 2 tahun pertama beli mkanan, skrg dah tak larat, muak! masak simple2 jek, janji makan nasi atau mee, sebab aku ngan an cuma sahur kurma dan mnum air masak, paling2 pun makan oats, kecuali kalau balik kg, makan nasi le

setakat ni, baju nurin je yg ada, itu pun tak haibs cari lagi, baju aku dgn na, tak nampak bayangnya...ntah2 kita sesama la bershopping bila ujung2 puasa nanti. kali ni nafsu nak bershopping tak terasa sgt, ikut la apa yg ada..

Alhamdulillah, selalunya mmg dpt buat terawih, tapi kat rumah je, tahun pertama kawin tgh pregnant, tahun ke 2,3,4 selalunya bila buat terawih nurin dah tido. aku akan buat terawih sebelah buai dia atau sebelah katil. cuma tahun ni je dia dah besar sket asik la tanya "nape mama solat bk2?"..hehhe...ajak join taknak, tapi asik la keluar masuk bilik. apa pun aku akan buat selagi daya.

1:33 AM  
Blogger mommamia said...

Noha:tu la aku ckp,nurin tu behave,dia dgr ckp,paling2 pun kuar masuk blk tak kacau ko sembahyang,ok la tu,mayb sbb dia dah besar n paham instruction,kalau irina dia terkebil2 tgk muka aku pastu start la tarik telekung hihi,tp tu la kan,kita try buat selagi terdaya-aku shopping sket dah!spt biasa kt tmpt fav pkns shah alam,aku beli baju kurung irina ng baju kurung aku kt situ,beli baju dah siap,tak tailor dah nak amik kain lg,baju r.a jer tak beli lg

9:02 AM  
Blogger Pipi said...

Dear Momma

Sejak puasa ni langsung takde update nampak? Letih ke?

1:19 PM  
Blogger Jungle Playland said...

Dah lama kita menyepi.. dah banyak update...

Susah susah tinggal jer irina at my house, i charge murah jer..huhuh.. nanti in contra i'll ask her to help kakak lipat baju since Aidan suka sangat mess up baju yg dah lipat..huhuhu

Selamat menjalankan ibadat puasa..
Insyaallah you will have a smooth ramadhan month... *smile)

2:31 PM  
Blogger mommamia said...

pipi:saya dah update dan mmg yer saya keletihan ;p

Aidan's mommy:hi dotty,tu la lama tak 'nampak' u,hope u r doing just fine-ye la irina boleh stay ng u and bg course melipat kain kt aidan hihi,or silap2 aidan pulak bg course kt irina on how to mess up folded laundry hihi-selamat berpuasa to u too,hope everythng goes well for u and family!

4:28 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home