Bubbles of Life

Life is what life is

Thursday, June 21, 2007

Vain

Have u ever been in a situation where you feel numb, kosong and tak tau nak berbuat apa-or u feel that the earth just stop revolving surround you an u stuck in your place struggling for air and feeling helpless?this is what i feel now, that's y i havent blog for quite sometimes, so many things inside my head..here's the list:

-i need to buy my own car, since our office will be moving to PJ in August-no more carpool with hubby as what we are practising now. No carepool meaning no share,no share meaning i need to bear with all the cost yg selama ni ditanggung oleh hubby by myself i.e fuel, tol, breakfast..which is also mean masa enjoy dan bersuka ria hidup tiada tanggungan sudah berakhir-i already calculate the cost if i need to buy my own car, car instalment, fuel, tol (we are talking bout pj and federal highway here,u can imagine the massive jem there rite) plus the other financial commitent i'm having rite now..bape sen yg tinggal huhu,nak beli spenda scarlet jaya jusco 3 seploh hengget pun tak lepas..

-we are in the midst of buying our own house, byknya la nak pakai duit!!sbb tu aku rasa sesak nafas bila pikir pasal nak kena beli kereta satu lg-and the process of buying a house is not as easy as what we always think-agent la,lawyer la, insuran, title, mrta,deposit 10% bla bla..boleh tak kalau process tu tak memeningkan?dah la pening,leceh plak tu,deal ng byk org,so byk la cite2 kuar..err actually hubby lagi kesian, dia yg byk deal sana sini pikir itu ini kuar duit sumer,aku tumpang pening je la...

-rumah kt muar dah 3-4 kali banjir masuk air. Before ni tak pernah air masuk camni-mmg la tak banjir mcm dlm tv tu air masuk paras tingkap sumer,but still air masuk paras buku lali and byk gak keje2 mengangkut nak kena buat-2-3 kali plak tu jadik dlm masa sebln,sian mak abah penat, dah la dah tua,abah cpt sakit pinggang..this thing happened sbb developer yg naikkan tanah sebelah rumah aku buat residential area tak buat proper drainage system, terus rumah aku jadik pusat takungan air-kalau aku single lain cite,tergerak hati nak blk rumah tlg mak abah aku boleh blk jer,tp skang lain,komitmen byk,ng anak lg,suami lg..how laa..aku tak keruan kt sini ni..

-talking bout rumah muar banjir, my parents will renovate 50% of the house so that next time tak banjir lg and the cost is err quite mahal,dan di kala kakak2 lain ada menghulur duit riban riban kt mak abah (they never ask for it but atas kesedaran anak nak bg) aku hanya mampu menghulurkan kata2 semangat everytime ckp ng mak abah psl rumah banjir,akak tak mampu nak bg riban2-i feel so bad..

-aku menghadapi masalah tekak puaka skang ni, asikla nak mkn western esp pasta kt piccolo mondo and any other mouth watering main course yg di offer-tetiba aku jadi mengada, di saat2 nak kena belajar berjimat cermat dan komited pd tanggungan kewangan, time ni la aku nak berperut buaya dan bertekak puaka, apsal aku ni wei

-the most bothering issue dlm kepala skang ialah company dah masukkan nama aku to attend training kt bangkok selama 5 hari..bunyi mcm bestkan?tetapi tidak memberi apa2 makna kalau aku kena pegi pd hari raya ke-2,tak ke sakit ati tu?dah la tiap2 tahun aku mmg tunggu kedtgn raya sbb nk mkn sedap2 (ahh dan skang tetiba aku terasa nak mkn ketupat ng kuah lodeh campur sambal kacang beserta rendang daging pekena dgn air oren,mana la aku nak korek ni) then dpt berjln rumah sedara mara, pastu turn blk muar lak tu thn ni, time ni la kau busuk ati nak hantar aku gi training-apsal taknak hantar aku masa training bln 3 aritu?kau mmg dengki ngan aku kan jepun?dasar selipar jepun..

mental block nya.

11 Comments:

Blogger noha chomel said...

alahai, byknya fikiran bermain di minda...meh la dtg umah,a ku buat ketupat, lodeh ngan sambal tumis....hehehhehe...(eh kalau nak betul2, bagitau...eerr...lagi pun bunyiknya macam org mengidam je ko nih??? sudah ada isi ka itu purut??)

apa kata, tang MRTa tu ko bagi aku handle, as a financial planner, maybe aku leh la tolong mana2 yg patut. nak tolong bagi duit tu idak le...tapi tolong ko berjimat tu, insyaAllah boleh!

p/s: if u just need a shoulder, an ear...apa2 la, just tell me dear...apalah gunakanya aku ni cuma sekangkang monyet dgn engkau tapi tak mampu nak buat apa-apa...sedih tau...btw, ketupat dgn lodeh tu mmg offer nih...aku pun teringin gak nak makan, mesti rasa macam raya kan nanti, kalau nak buat setakat nak makan berdua mmg tak berbaloi, tapi kalau ada org nak join, hah...tu mmg best, amacam? ko free tak this weekend?

12:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

la kesiannya.. byk sgt yg mar pikirkn. sbnrnye problem mar tu x lah bsr mana sgt pun, cumanye maybe cos mar t'lalu pikirkn sgt. take it easy. pikir one by one ng rasional.

btl kata noha, mar ni cam org mengidam je??...

kes kena raye kt bangkok tu mmg x best langsung. x blh replace ng org lain ke??.. jepun ni, dia kira ape. keja lbh utama!

10:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

u can handle IT...
w.pon prob ko ni bole tahan gaks...
but u should take it easy..
and assume ni suma smalll matter...

my opinion...
a)pasal parent ko...
mrk pasti memahami....

b.control le sket nafsu mkn ko tu..
tak pon cari restoran yg murah..

c.pasal kete..lak..
carik la keta yg low maintenance
and save...hehe..
i suggest u MYV ke savvy ker..VIVA
ker....sbb ko nak meredah jam everyday...
pehh aku tak tahan...that's one of the reason aku balik Mca...hehhe..

d.pasal umah laks...
it's such a long commitment...
maybe u should hold on dulu ker....
ker tunggu sampai ko dpt budget..
daily expenses ko ker...

e.last choice..
personal loan.....
tp ni aku tak galakkan la....

ok harap ko bleh pikirkan dgn bijak..
solutionnya...
good luck fren...

11:32 AM  
Blogger mommamia said...

Noha:alaa..sweet la ko ni noha,thanks fren,aku tau ko ni bab2 memasak mmg superb,ni segan nak ckp psl2 ngidam kt blog ni,hah terus rescuer dtg hihi,thanks so much fren,terharu aku,tp mcm aku ckp td la on the fon,not this weekend,ada plan dah,maybe kita tnggu org bp dtg then kita plan mkn2 kan?thanks for yr concern dear,and psl mrta tu nnti aku call ko lg

zura: tu la zura,mar pikirkan sgt kot pastu semua dtg gedebuk satu masa, tu yg tak keruan tu-mar ni kalu problem lain boleh sengih2 buat tak tau je,tp kalau hal2 duit cam tak best la,paling ngeri pikir nak pindah opis ni,jauh tu,mar doa je dpt keje baru area shah alam,so takyah beli keta then takyah kena gi bangkok masa raya hihi-tp tu la ntah ada rezeki ntah tak dpt keje baru,try je laa-eh mar tak ngidam tau,'kosong' lg ni,angin je ada hihi-jepun mmg kurang asamkan?keje keje keje je tau,dia boleh la takde life punya org!

Ju:aaa..relief sket rasa baca komen ko ju,tu la bak kata ko parents aku mmg paham pun,diaorg tak pernah mintak pape tp biase la anak2kan mesti terlebih rasa berslh,psl mkn kan hihi aku saje je tu,not a big prob pun,mmg asik ngidam jer ngalahkan org nagndung tp aku mls nak lyn,tekak mengada!hihi-psl keta ng rumah la aku punya big concern skang ni,cam rumah tu budget utk byr every mth no hal,yg buat sesak nafas sbb fees2 yg nak kena byr mula2 ni beyond our original budget,tu la takde experience kan,but takpe la ni utk asset gak,ada solution mcm ko ckp tu,ni tgh work out la ni,yg pastinya bukan ah long la kan hihi

4:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

mar.. kesiannya.. financial constraint memang boleh buat kita pening kepala.. but pasal nak tolong mah ayah tu, memang la dah dapat pahal sebab dah ade niat nak tolong but keadaan sekarang tak mengizinkan nak buat canner.. nway normally parents pon paham anakĀ² baru nak start idup (baru start family, nak beli rumah , high living cost) so janganlah pening sangat ok?

pasal training plak.. uhuhuhu memang tension.. raya ok? tak respect employee langsung!

take care- jangan peningĀ² kang naik darah laaagi susah

rad aka mommyalif

4:06 PM  
Blogger mommamia said...

rad,betul la,bab2 financial constraint ni mmg buat tak sng duduk,bkn tak pernah ada masalah ni,but this time rasa 'tercekik' sbb komitment besar,byk pihak involved,dgn agreement2nya, timeframe nya tu yg ala2 gelabah n sesak nafas tu,takpela berabis saving beli aset,bak kata u baru nak start hidup,nak pikir seronok enjoy je smpi bila pun kan-thanks for yr concern fren,at least dpt gak i skit sebyk semangat,takla rasa serabut sgt,tp psl training tu mmg 'potong' la,raya tu!huhu

4:33 PM  
Blogger Jungle Playland said...

Money..money..money its so funny (Abba song)..hahaha

Buying a house nie memang pening kepala. Banyak kena buat. Now nak dapat loanpun bukan senang... Lepas tuu bila bayar loan lambat skit kena bayar interest.

I know! I slalu migrain pikir pasal duit. Nanti a new baby dah nak datang.. duit lagi.Kan bagus kalau menang jackpot TM. sigh!

5:48 PM  
Blogger mommamia said...

Dotty,i pun slalu berangan menang jackpot!hihi,best nya la kan kalau dpt duit terpijak saat2 camni..bank mmg betul2 carik duit dgn charge interest kan?haish,saat i laki bini enjoy katak dah berakhir huhu

10:14 AM  
Blogger Nadia said...

alahai kesiannya.. i can feel you la.. fenin + sakit jiwa pikir duit nih.. tapi insyaallah rezeki tu ada.. yg penting usaha + sabar.. I pon pernah experience financial problem.. talk to someone..walaupon mende tu tak mengurangkan masalah but at least kepala tu ringan sket.. so baru bole gerak sket otak nak pikir solutions.. time kusut2 ni.. pikir pon tak betol.. get someone la to listen to your problem..

11:37 AM  
Blogger rafiqaheliza said...

Hey you, I thot my money problem is big enuff, tgk2 yours is even BIGGER! But life has its ups and downs. Setiap masalah, ada jalan penyelesaiannya. So, have u bought a new car? A new house pun perlukan duit yg byk. Kitaorg pun akan feel the heat by the end of next month, bila dah start kena bayar loan rumah:(
Hope to get an update from you on how u manage things...take it easy (ckp mmg senangkan?).

1:36 PM  
Blogger mommamia said...

mamarawks:u ni chiconas kan?tukar id i tak perasan dah-betul apa u ckp,masalah duit mmg fenin!as what u said talk to someone,that's y i'm writing it over here,saja nak release tension n let out masalah yg terbuku,at least lega skit,thanks for your concern fren

Raf:huhu..tu la raf,i tak pernah pening camni,bkn kata tak pernah ada financial prob but taklah segedebuk mcmni kan,budget asal beli rumah je,tup2 i nak kena beli keta, budget i dah lari bout rm1k kt situ,ye la instalment keta,minyak,tol..masa plan beli rumah tu,budget utk 2nd car ni tak masuk,tu yg i kalut je skang ni hihi-i agree sgt ngan u,semua masalah ada jln penyelesaiankan,n in my case jln penyelesaiannya skang ialah cari keje lain heheh,kalau ada rezeki mmg i tak teragak2 nak cabut!worst come to worst,budget make up, shopping merepek2,toys irina sume kena cut!- thanks babe!

1:54 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home