Bubbles of Life

Life is what life is

Thursday, May 24, 2007

Eeeeeeeeeeee....

There’s pro and cons effect if u decide to put your baby under nursery's care. As for the benefit, I could say a lot of things have been achieved by irina from the lesson she learns in nursery. She knows how to sing ABC up to Z (which she pronounces Z as ‘Zee’,US mari la kononkan). She also learned how to count up to 10, sing nursery song i.e itsy bitsy spider, hickory dickory dock, bla bla even version irina adalah sgt pelat and tak kedgran bijik butir (itsy bitsy spider jadik ‘bippy bippy paider’) and the recent achievement she learned from nursery is to recite doa makan ,clear dia baca sampai abis termasuk doa dlm bahasa melayu sekali ‘ya Allah..bekati la rejeki ari-ari dan auhkan ami api nenaker..aminnn..(aku pun tak reti makna dlm bahasa melayu k) ahhh..sungguh membungakan hati dan perasaan seorg ibu apabila mendengarkan itu kan?terasa tidak sia2 menghantar anak ke nursery..

TETAPI..

adalah pulak tapinya kan..part2 yg tak elok pun abis di angkutnya sekali bawak balik rumah- I mean irina skang dah pandai meniru apa budak2 besar buat kt nursery (there’s a few of primary kids yg abis sekolah duduk kat nursery)-u knowla budak2 besar ni,lg membesar lagila menumbuh2kan perangai, so budak2 kecik 2thn yg otak tgh pick up sumer benda ni pun meniru laa..apa yg irina tiru?diakan sekarangkan bila mommy or abah tegur or marah,dia dah berani melawan sambil mengejek..melawan tu mcm dia nak cubit or nak pukul mommy sambil mulut ckp ‘bwekk..bwekk..kombo’ (sumpah aku tak tau apa ke bendanya kombo tu) tak ke sakit ati tgk tu?and as for me yg pantang tgk budak2 kecik buat mcmtu,apa lagi tgn ni cpt je la kan nak melepuk irina-dulu pantang tgk anak org buat mcmtu, like the one I saw anak dia bila mak dia tak ikutkan apa dia nak,start la dia merengsa sambil tarik2 rambut mak dia or pukul2 mak dia dan aku masa tu tgk series rasa mcm nak picit2 budak tu,terkeluar bijik mata aku jegil kat anak org..dahtu skang anak sendiri lak buat hal,apa kes?haaaish,camno ni?irina byk kali dah kena lepuk (bukan kuat pun,kat tgn jer) everytime dia cuba nak cubit2 or pukul, tp nnti dia buat lagi,and aku rasa kesian gak kdg2 tgk dia nangis sambil gosok2 tangan lps kena lepuk..

then I tried pendekatan secara halus(kononla kan), aku try ckp kat dia baik2,aku tarik dia,pegang tgn dia,then gosok rambut dia sket2 then ckp;

“irina,jgn buat mcm ni lagi k,it’s not good, berdosa, irina good girlkan?syg mommy kan?”

then member dgn mata bulat tgk muka aku terangguk2

“ tak baek,docer,Na good gal” then siap salam cium sumer la kononnya syg mommykan..tp cam sekejap jer effect dia,dahtu esok lusa buat lagi,paling tak tahan bila dah buat perangai pandai pulak dia ckp kt diri sendiri “tak baek!not good!na good gal” arghhh!paham ke tak paham ni wahai anak..

then pasal ejek2 tu kan,aku try ugut nak letak cili dlm mulut dia,aku buat2 la bukak fridge ambik lada merah menyala tu kan,then buat2 la nak taroh dlm mulut dia..mula2 dia mcm takut tau, tp agaknya sbb aku dah selalu ugut camtu kan,so dia mcm dah ta ktakutsudahnya skang kalau aku tanya ‘nak cili eh?mommy cili mulut eh ejek2 mcmtu” then dia boleh angguk sambil ckp ‘nak cili,nak cili’ paling tak tahan bila dia pulak boleh pergi kat fridge bukak pintu then tanya aku “mana cili,nak cili” arghhh! Series rasa nak masuk dlm fridge tu k

so rakan2 ibu sekelian,anyone can offer me a good advice on how to handle this kind of situation?anak2 yg lain mcm ni tak?ke anak aku sorang jer?aku berkeras sgt ke?pls helppppp me kak seri siantan..

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

mar, ko dah baca entry kat blog aku, try la, aku buat kat nurin okeh je...ta[i aku warning awal2 la, hati mesti mau kering punya, tahap 'no mercy'..heheheh....

lain kalikan , instead ko cakap tak baik, berdosa and each, ko suba lak ni...

irina ni anak siapa eh?

anak mommy ke?

ke anak org tu? (sambil tunjuk sape2 kat luar rumah ke e.g apek jual ikan ke, tukang angkut sampah ke...ehh..budak kan kalau buat masa tu, trauma ko)

kalau anak mommy, dia tak buat macam ni, anak mommy dia dgr cakap mommy tau.

ini kira pendekatan sehabis halus la nih, tapi kalau hati ko mmg kering dan keadaan irina mmg melampau masa tu, aku rasa its ok ko cili betul2 (agak2 la), once kena, mmg ampun dah tobat tak buat lagi!!

3:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

bdk2 skrg ni mmg btl2 advance dr kita dulu2. tp 'nakal'nye pun x mcm kita.

zura dulu mase kecik, kalo menjawab je org tua ckp, x kena kurung, mesti kena jirus ngan air bergayung2! x pun, kena cili btl2.

zura kalo dh ckp pun x jln, kurung jap aiman tu kt dlm bilik. agak2 suara nangis dia mcm dh btl2 mendayu, br klrkn dia. bkn lama pun, seminit dua je dh cukup. karang kalo lama2 trauma pulak dia. takut gak dia kerjakn plag2 kt dlm bilik tu. lps dh klrkn, nnt dia ok lah. ni kira tindakan di tahap geram yg maksima.

9:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

maybe percampuran dia.,...
kat nursery...buat dia behave camtuh....

tapi pd aku normal tuh...
jasmin pon camtu gak....
tp anak aku kememeh sket..
aku tengking je da melalak...
adegan memukul memukul aku tu slalu
gak...dia buat...
kengkadang tetiba je pukul2 aku...

kengkadang mood aku baik aku cium
dia ..mood tak baik tengking
terus nangis...

kalo dlm kes Irina ni..
aku syorkan pendekatan zura..
sbb aku pon pernah buat..
hehhe..

kurungkan dia...
lepas tu tanya dia nak behave ke taknak...bior lame sket..
sampai kedengaran nada2 keinsafan....

pastu bukak pintu biorkan sampai nangis dia reda..
buat tak tahu je dulu jgn terus pujuk..
lepas 10-15 min baru pujuk ..
lembut ..pastu ckp kenapa tak boleh buat camtuh....kenapa ko marah dia
explain kat dia.....

rase dengan cara ni..
budak pon tak sakit...cuma kita je kena tahan dia melalak....

3:35 PM  
Blogger mommamia said...

Noha:aku dah baca kat blog ko tu,mmg betul hati kena kasik kering,bak kata ko no mercy baru jalan-ok gak idea ko bg tu,tp aku rasa utk umur irina dia tak paham lg makna ayat tu,aku tanya kang silap2 dia angguk ckp dia anak apek tu kang hihi,ye la apa org tanya dia angguk jer-but pendekatan ni sgtla sesuai utk umur mcm nurin,dah paham n boleh ingat,sbb dulu2 pun mak aku buat kat kitaorg camni,dia takut2kan aku ng india sabit rumput,mak aku ckp sapa nakal2 india tu bwk masuk dlm guni rumput tu pastu bwk blk rumah,mmg takut..smpi skang aku ingat hihi

Zura:ye la,naper la mar tak tepikir nak kurungkan irina cam zura buat-so far irina tak pernah kena kurung,tp tak tau la dia takut ke tak ek,sbb dia suka main pintu pastu tutup kurungkan diri sendiri dlm blk,pintu tu plak mar kena sendal taknak kasik tutup,well..shud give it a try after this,mayb kalu kena kurung then kita buat tak tau dia akan takut kan..hopefully it will teach her a lesson..

Ju:jas pun sama ke ju?hihi,anak kita ni apsal la ek,aku geram betul bila dia buat perangai pukul2 tu,bkn apa aku risau la sbb aku tgk anak akak aku tak mcm tu pun,takpe la ni maybe part of growing process,tp jgn smpi ke besar sudah la kan-tu la aku mmg nak try cara kurung2 sekejap ni,nak tau tak selama ni aku apply cara terbalik,instead of aku kurung irina,aku lak yg berkurung dlm blk kalau dia dah buat perangai melalak2 nangis,mcm aku tinggalkan dia sekejap la kat living then aku masuk blk buat2 tak layan dia-tp aku rasa tak berkesan la camni sbb dia tak takut,ye la aku yg dok dlm blk dia kat luar,nak takut apanya hihi

5:02 PM  
Blogger noha chomel said...

oh ya, aku pun buat mcm zura gak, kalau nakal especially takmo dgr cakap kita, babah dia angkat, masuk dlm bilik, buka lampu kipas semua, pastu tutup pintu, selagi tak berenti nangis dan tak minta maaf, takleh kuwa, results, selalunya nangis mmg tak lama, ye la, sape nak melayan dia kan, dan yg bagusnya takde sampai kita kena pukul dia atau marah tengking dia.

now, dah pandai hulur tgn, "mama nurin sori ye"...hhmm...cair ler mama dia nihh...

sedih ni, sejak sabtu dia kat jb, cuti sekolah kononnya...huhuhu...mama dia rindu!

5:28 PM  
Blogger mommamia said...

Noha:a'ah la noha,aku pun mmg nak try guna pendekatan kurung2 ni,bg dia takut skit,tp mmg kena bukak lampu kipas sume kan,tak berpeluh2 kt dlm sian pulak,dah la kena kurung hihi-wah,nurin cuti sekolah dok ng tokbak ng tokbak kt kg ye?apa lagi noha,berbulan madu la mcm 5thn lps hihi!

9:05 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home