Bubbles of Life

Life is what life is

Wednesday, October 11, 2006

'Feel' pre-raya..

Last weekend balik muar, puas hati sgt2 dpt spend masa lama skit kat kg-ye la selangor kan public holiday sbb nuzul quran hari selasa lepas, so cik puan ni pun dgn pantasnya dah merangka plan nak bercuti lama kat kg, so hari isnin aku apply leave, dpt la bercuti kat kg sampai hari selasa aritu, bessstttt!! malas nak cite pjg2,berikut adalah beberapa kepuasan yg aku dpt masa bercuti 4 hari kat muar aritu:

kepuasan pertama:berbuka bersama keluarga

hah..hari sabtu tu kitaorg smpi around 3pm, n ptgnya kitaorg bukak puasa kat satu chalet yg baru bukak kat muar ni, not bad tmptnya n ada buat buffet utk buka puasa. so me,hubby,irina,along n hubby n adik berbuka dan mkn sepuas2nya kat situ, mak abah tak ikut sbb nak bertarawih..fuhh penuh dgn lauk pauk masakan johor;asam pedas ikan mayong daun kesum, siput sedut masak lemak, sambal goreng, tempe,begedil, soto, rojak, mee, kuih muih, murtabak singapore, puding mcm2 la! burrpppp..


kami yg sedang menjamu selera, ni baru 1st round, buffet sampai 9mlm so total 3 round kitaorg bantai mkn hihi

kepuasan kedua-buat biskut raya sambil mendengar lagu raya,mmg feeeeel raya lah!

feel yg ni mmg tak dpt kat kl, ye la celah mananya aku nak membakar biskut bagai, oven tarak-so masa buat biskut ni mm terasa suasana nak raya, pastu dgr lagu raya, dgn aroma biskutnya..fuhh..best,lama tak rasa suasana camni,last rasa masa bujang2 dulu la kot-so ni adunan utk biskut choc chip, along yg adun aku tlg gentel2 je adunan hiihi-basically dlm adunan ni ada choc chip, walnut, raisin n nestum..


hah ni la kerja aku, gentel2 camni jadi bulat, pastu golek2kan atas nestum,so mcm bersalut nestum la tepungnya


dah gentel2, tekan lak ng garfu jadi cam gambar kat atas ni,hah sng je takyah nak pakai cetak2 bentul love ke,bulan ke..


tgk ni hah bersusun kuih yg nak dibakar, dah mcm bukak kedai bakery


ni tgh bakar biskut, masa ni aromanya fuhh semerbak, rasa tak sabar2 nak try rasa masa buka..hah u see, ni la yg aku maksudkan feel raya, kat kl tak dpt feel2 camni,ye la biskut pun 'biskut tunjuk' kan..tunjuk je kat kedai hihi.

so ni antara aktiviti2 aku sepjg 4 hari kat rumah muar, ada la lg a few aktiviti 'feel' raya mcm tlg tukar langsir, shopping alas meja la, sarung kusyen la, tgk2 bunga la hah satu je aku tak smpt nak buat, tak smpt nak dye rambut, rambut raya la konon, last buat b4 kawin masa tu ngan along, cite mexico 'ms tres hermanas' tgh meletup2 kat tv, aku pun perasan 'barbara' warnakan rambut warna merah along pun join skali heheh, baru ingat nak mengulang sejarah,tak sempat la plak..

sabtu,ahad,isnin, selasa..4 hari..still tak puas,rasa nak berkepit je bwh ketiak mak lagi, tp apakan daya kena gak blk..actually hari isnin tu pagi2 hubby blk kl sbb dia keje, aku ng irina tinggal, then selasa ptg lps kerja hubby mai muar fetch bini ng anak dia ni haa..by the way,thanks to mr r.a sbb tak kisah aku spend masa kat muar without him, tak kisah tido sorang2 mlm isnin tu,n selasa tu plak pas kerja kat seremban patah blk muar n pas berbuka kat muar berbondong2 lak blk ke kl anak beranak..kerja ulang alik je kan hubby?thanks eh dear, nnti upah ehem eh..so pasni tak blk muar dah sampai la raya huhu..tu pun raya ke4..takpe la dah kawin camni la hah,pastu kawin ng org jauh, ye la sorang selatan sorang pantai timur, kena la berbahagi2..dah mmg turn kali ni blk t'ganu pun..akak redha..

eh ada lg satu kepuasan ni tertinggal, hah pas blk muar tu i found new temptation, dia ialah kuih lopis, ke lopes ke lopez?ntah camne ejanya tp bunyi lebih kurang camtu laa..actually ni fav mak, duduk kat muar 4 hari tetiap kali buka ada kuih ni, n aku mcm dah tersuka pulak. Kuih ni dibuat dr pulut bersalut kelapa then mkn ng kuah gula melaka, tak sure la ek kat KL ni ada ke tak, susah nak jumpa kot. So blk mlm selasa tu mak bekalkan kuih lopes ni bwk blk kl, tiba umah pun dah lewat kul 11p.m, lps mengemas, iron baju kerja, kemas beg nursery sume aku mcm tak dpt menahan temptation terhadap kuih lopes,kuih itu spt melambai2 aku suruh aku ngap ngap dia mlm tu jugak..

kepuasan ketiga: si kuih lopes


ni la hasilnya..ini lah salah satu drpd 3 kuih lopes yg selamat aku ngap ngap di tgh mlm selasa yg sunyi bening itu..pukul 1.30 pagi youu hadap lopes dpn tv,tak teragak2kan?

rindu kat rumah muaaaaarr!!

happy weekend kpd anda dimana jua anda berada..

4 Comments:

Blogger Xura'Z Craft said...

amboi, amboi... dh 'raye' dulu ek??.. x pe lah, next week, smbg raye lg! :)

bapak zura slalu beli kuih lopes tu. tp x prnh sentuh sbb bila dh bsr ni, selera utk kuih2 manis dh berkurangan...

12:21 PM  
Blogger mommamia said...

tu la,ni baru warm up raya, next week raya bebetul hihi-eh yg mar ni plak terbalik, dulu kecik2 tak suka kuih manis,dah besar tua bangka ni plak tetiba suka nak mkn yg manis2,selera berubah..

2:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

kuih lopes tu mar, mak aku pun suka, jadi aku pun suka la jugak, aku rasa kat johor je bentuknya 3 segi, kat kl ni, bulat2 pastu warnanya pun hijau terang and still makan dgn air gula melaka

aku takde feel la nak raya, sedih nak tinggalkan ramadan ni, pastu appt pun byk...iiskk...camne eh?

11:24 AM  
Blogger mommamia said...

Noha:patutla cam tak pernah nampak lopes kat kl ni rupanya menyamar jadik kaler ijau,pastu bulat2 lak tu,mmg tak lopes hihi-aku pun bila bln puasa dah nak abis,nnti slalu terpikir thn dpn nya tu ada ke tak umur nak berjumpa bln ramadhan lg..

Ju:sian ko ju,takpe aku tau ko boleh buat tu sume, i mean all the workloads ng thesis tu, u can do it momma!but hubby takde mmg tersyahdu skitkan?lagi la plak kalu laki tu outstation jauh,eh nnti huby ko blk tak masa raya?alahai ju,mcm tak smpt je kalu nak jumpa ko masa raya,aku blk ke muar raya ke4,seblm tu kat t'ganu dulu huhu,ju,ko take care eh,ko pun have a good time during raya, slamat hari raya maaf zahir batin..

1:12 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home