Bubbles of Life

Life is what life is

Thursday, September 07, 2006

Me being Me

I always ask myself with this question..adakah aku ini seorg ibu yg baik?adakah juga aku ini seorg isteri yg baik kpd suamiku?

Hmmm..

Eh why suddenly ek?tetiba je mengutarakan persoalan2 yg berbunyi poyo ini

My fren (a married lady n a mom) always bombarded me with questions every time I left irina at her atuk’s place or setiapkali aku membujangkan diri without hubby:

Ko boleh ek tinggalkan anak ko sesaje je..ko tak rindu ke?ish aku ngan anak aku mmg takleh pisah langsung!laki aku pun mrh tinggal2kan anak,dia ckp mak jenis apa camtu..erkk
Or
Laaa..ko mc kan?ada kat umah kan? apsal antar gak irina gi nursery?lepak la ng dia kat rumah..aku mc pun tak hantar anak gi babysitter,bkn apa sian kat dia..(err ibu yg tgh sakit takleh bgn kepala berpusing mcm berpinar sekejap dgr..)

Ataupun berbunyi begini

Apsal laki kau tak join gahthering?korang boleh ek, cam laki kau ng kwn2 dia, yg kau plak ng kitaorg kat sini,masing2 hal sendiri je..aku ng laki aku gi memana mesti sama2,aku heret gak dia mana aku gi..ko camni nnti org ckp ko ni ibu tunggal lak tak berlaki..LERRR..

So that’y suddenly aku terpikir eh teruk sgt ke aku ni?bini org lain tak camni ke?adakah aku ini berperangai buruk?

But actually I have my own opinions and methods dlm menjaga bab2 keharmonian ni and so far alhamdulillah it works and I’m soo lucky that R.A also think the same way as I am..it’s all bout giving a break or best described as having my own space, free sekejap dr rutin2 harian biasa,baru boleh refresh bdn n minda..agak poyo bunyinya but that's true

It’s like my recent gathering, bkn tak ajak hubby langsung,but he’s the one who insisted me to go by myself without him tagging along, he made a point that..’jarang2 jumpa, just spend a quality time with your friend, cite whateva u feel like cerita, nak ketawa terbahak ke, mengumpat ke, just enjoy the time, if I’m with u, nnti u tak really enjoy..betul gak, kang laki ada harus byk nak kena cover line, cite2 harus byk di sensor heheh- u see..he was giving me a space, ye laa..siang kerja, mlm bergelumang ng anak, masak la,basuh la, mengemasla..so tu yg kdg2 cik abg ni rasa kesian kat bini dia,skali skala bg la break jumpa lepak ng kwn2..n that’s y gak dia tak kasi bwk irina, ye la dia tak join dahtu kang irina berlari panjat sana sini celah mana kang aku nak bergossip bagai.. so that’s the konsep laa-same with me here, sometimes ppl throw me questions or membygkan yg bukan2 bila aku tak kisah hubby nak karaoke ke or lepak minum2 ke or main futsal ke, sometimes I prefer taknak ikut n join dia..y?ye laa giving him space jugak,u know kdg2 all guys punya outing ni,diaorg pun ber’guy’s talk jugak sama mcm kita, kalu pegi join pun boring dok keras je kat situ baik takyah join unless la masing2 bwk bini masing2..so far,mcm tu la kitaorg,mmg slalu every weekend spend masa kat luar anak beranak, then once in a blue moon buat plan ng kwn2 sendiri then outing sendiri -the basic thing here is TRUST,I trust him as much as he trusts me..that’s the platform of every relationship rite?tp everything must be within limit laa..jgn la plak tak menyedarkan diri tu laki/bini org hah gitu la gamaknya..

Same case here with irina..takla pulak aku saje2 tinggalkan dia tak tentu psl, n kalu berpisah pun sbb dia dipinjam oleh in-law or tinggal kat kg muar, ala atuk sendirikan?esp hubby’s side,ye la cucu sorang,1st lak tu,tak sempat aku nak bukak mulut offer nak jaga dah dtg mencurah2, aku ni kira betuah jugak sbb ada option, ada alternative,lain la takdekan..mungkin tak sebebas skang..

So back to the basic point, for me it’s not the quantity that matters, we are talking bout quality here..spend masa beria anak beranak pastu bergaduh masam muka pun tak guna gakkan?like my fren,dia n hubby gi mana2 mesti bersama,tak kira la hubby punya aktiviti or dia punya aktiviti, even gi karaoke or main boling pun hubby dia heret fren n anaknya skali even fren rasa masa tu nak lepak kat rumah mengemas or rasa penat tak nak join,but her hubby tak pedulik nak gak heret bini and anak (nak tunjuk betapa mereka couple bahagia n romantic kemana2 pun sentiasa bersama), so just study this scenario:

-Hubby’s fren paksa ikut dia main badminton walaupun fren rasa nak lepak umah je
-Fren ikut tp hati ala2 tak ikhlas pastu terlambat bersiap n hubby dia marah sbb kwn2 dah menunggu
-Esoknya turn fren lak jumpa kwn2 then hubby dia dgn sengaja melambatkan diri dan dtg dgn muka masam bertangkop saja membalas dendam
-Fren sakit ati sgt2 dan tercetus pergaduhan

APA KE MAKNANYA INI SEMUA?

this is what I said,quantity ada quality zero,yg nak ikut sgt tu pahal?tak paham..kalu camni org nak ckp aku ibu tunggal ke, bini tak sedar diri ke pun takpe janji laki aku tak perangai cam lahanat, only us know each other verrry well..so don’t simply judge us..

So I’m not that bad rite?

7 Comments:

Blogger Xura'Z Craft said...

ala mar, lain org lain caranye. as long as kita dpt spend quality time, t'jwb x terabai. biarlah org nk kata ape, janji kita tau ape kita buat. kalo porak peranda pun, rmhtangga kita, bkn diorg nk tolong pun! abis2 dok ngata ngumpat kita je! rmhtangga kita, kita yg tentukn arahnye, bkn org lain.

11:46 AM  
Anonymous Anonymous said...

no...u r certainly NOT!!

..err btw, i had a feeling that ur fren simply jealous of ur life style...pecaya tak???...heheh...dah tentu2 dia takleh nak buat, pastu nak psiko orang pulak, apahal????!!!

anyway, like u said b4, as long as hubby restu/izin/trust buat je la apa yg ko nak buat, pasal anak pun, kita mak dia, kita tahu la apa yg terbaik utk anak kita, katalah kita tak sihat dah tu jaga budak lagi, if anything happen to us mcm mana anak kita tu, baik la anak kita dijaga oleh org yg dipercayai dan sihat

well, i think we r matured enough to do the rite thing, if u think they r rite, JUST D* IT'!

p/s: aku sebenarnya tak habis baca pun entry ko, main lompat2, sebab tak sabo nak bagi komen..wwuuhuuu..

4:55 PM  
Blogger mommamia said...

tu la psl,mar pun takut nak sibuk2 hal rumahtangga org lain,ye la benda ni bukan bab main2 n sapa la org luar nak menilai,bg nasihat je boleh la kan..betul sgt2 kata zura tu,janji tak mengabaikan t'jwb,kalu dua2 couple sedar n bertanggungjwb pd psgan masing2,insyaAllah harmoni..

5:21 PM  
Blogger mommamia said...

haha!wah bersemangat sekali puan noha nak bg komen kat sini,baca pun lompat2 sbb tak sabar2 dah nak mengomen huhu terharu sungguh dgn semangat puan noha!bravo!btw aku pun pk apa yg ko terpikir psl jeles tu,mayb kot hihi,tp tu la dia psiko aku smpi aku terasa plak diri ni tak baik-takpela aku take it +vely apa org2 nak ckp,boleh gak menilai diri sendiri, ye la takut2 kang terleka so ambik tu as peringatan la,papehal pun kita tau apa yg kita buat tak melanggar batas dan sempadan kan,janji bahgiaa..

5:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

eh mar, sekali sekala aku lepak ngan ko ok tak? especially bila hubby ko pi main futsal...best eehhh???... kita masak2 ke, makan ke....heheh...sronotnyerrr

5:11 PM  
Blogger mommy@lif said...

hi mommamia!! huhuhu seronoknya jumpa geng² sekolah (prev entry) pastu terus masuk topik serius nampak :) nway std lah tuh.. kita kena ingat (sambil nasihat diri sendiri) selain jadi mak, kena jadi wife jugak.. so kalau sekali sekala berenggang ngan anak apa salahnya. pasal kuar solo² tuh yang penting ur hubby dah izinkan.. so takyah lah amik pot orang lain nak cakap ape.. dari gaduh² sebab TERPAKSA..kan? just my 2 cents

4:55 PM  
Blogger mommamia said...

Ju: kita mmg multi purpose tasking kan,tu la yg need a break tu,ko berkelon ng laki pastu tinggal jas kat kakak ipar?heheh yeah aku ada geng!

Mommy@alif:hi dear!u r absolutely rite,janji suami izinkan,tu yg penting..btul ckp u,takyah ambik pot janji kita bahgiaaa

4:34 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home