Bubbles of Life

Life is what life is

Friday, August 15, 2008

Fact or Myth?

1)Is it true dat the shape of the belly determine what type of gender your baby is?like perut bulat cantik adalah boy,perut ke tepi dan kelihatan err agak buruk adalah girl?


2)Is it true dat we are forbidden to extremely hate someone atau mengeji2 org atau menyeksa binatang2 kerana digeruni akan mengeffect baby dlm kandungan?or org tua ckp 'terkenan'?tp mcm betul la yg ni coz I remember my mom once told dat my nenek really hate one Indian neighbor when she was pregnant and bila lahir my uncle adalah sebijik rupa india k,kulit hitam, rambut keteng2 india skit, auta2 sumer ada, complete package! skang ni kalau peratikan betul2 mmg ada iras seorg pelakon tamil, betul ckp,tak tipu ni,hmm psychology factor is more like it kot..


3)Is it true dat masa mengandung jgn mkn/minum yg hitam2 like mkn kicap, minum kopi cincau krn dikhuatiri kulit anak akan gelap?and the other way round,minumla susu or soyabean byk2 utk dptkan kulit baby yg cerah,betul kah?dah tu kalau suami isteri mmg dah gelap gelita akankah berhasil?(berkata sambil mencermin diri sendiri dan suami)-ok I have to admit this,even I’m quite skeptical with dis tp aku mengaku adalah terpengaruh sikit dimana slps mkn nasik dgn kicap yg membanjir(aku hantu kicap!) aku akan bilas kicap tu dgn minum soyabean,tanak anak berkulit gelap punya psl, boleh gitu?


4)Is it true kalau pregnant babygirl maknya akan sentiasa nak melawa dan berhias2 cantik while pregnant with boy akan membawa kpd ibu kelihatan tidak semenggah dan nmpk kurang bergaya,betul ke?dahtu kalau org tu mmg seorg yg selekeh then mengandung girl akankah dia evolve menjadi seorg diva yg meletop dan begitu juga sebaliknya?


5)I was once told dat masa pregnant jgn mandi mlm2 slalu,nnti anak ‘kembar air’ or some sort like air ketuban byk then bila pecah akan melimpah ruah,gitu la kot -ni cuaca panas skang ni how not to mandi laa,berkuwap ngan berkepam k badan..haih mcm2kan?

So ibuk2 yg berpengalaman,care to share your opinion with me?

Labels:

9 Comments:

Blogger Nadia said...

bagi saya la:
1. Ini nampak cam betul...

2.Ia lebih kepada peringatan utk kaum ibu menjaga tingkah laku..di kala ibu berperangai cam setan.. masayarakat sekeliling mula menyumpah... itu tidak bagus.. umpama doa yg tidak baik dari org sekelilling.. jadi cuba la elakkan

3.saya pernah jawab ni kat mak saya :p..
abih cina makan kicap byk.. putih je.. yg india minum susu bergeleng-geleng camtu gak kulit... kasik bukti sket... muuehehehehe

4. fakta bercanggah dari no. 1
my opinion is diff. bukan fact yer.. rata-rata dipemerhatian hamba... mak-mak yg suka melawa tu carry baby boy.. tapi kalau selebet rambut tak sikat tu baby girl... teorinya.. boy suka pompuan cantik... baby girl curik serimak dia :p

5. ni tak pernah dgr la plak..

12:12 PM  
Blogger mrsboan said...

1. 1st and 2nd w/pun lain jantina nampak sama jer. Tapi yg kali ni perut nmpk bulat/tajam sikit kedepan sikit (boy). Tapi maknya tetap mengembang!!! (dah naik 13kg semalam-34weeks)

2. sama la lbh kurg yg jwpn mamarawks.

3. aku pun hantu kicap gak...xder la x gelap sgt...boleh laaaa...kulit2 malay. ihik

4.x kira la aku boy ke girl...aku mmg slalu serabai...heheh

5.mandi mlm tu x baik utk kesihatan ibu jer..

1:19 PM  
Blogger Jungle Playland said...

1)i pernah dengar tapi tak sure since perut i preggy pun macam tuu dah tak preggy pun macam tuu.. hahhaa

2) dulu hubs slalu takutkan i, jgn benci sgt kat orang, nanti anak keluar muka sejibij macam dia... ooo gerunnya! tak ku sanggup haahahha

3)pasal minum warna gelap i taksure tapi if soya i confirm. Aidan time i minum selalu air soya (my fav drinks) masa Adnan kurang minum since everyday asyk termuntah jer. Aidan memang fair. Adnan is fair but not as fair as Aidan. Keburukan, Aidan has sensitive skin. Gigit nyamuk skit bengkak. Unlike Adnan tak seteruk mana.

4) since i memang selekeh both time both time juga baby boy.. hahaha! tapi i've seen preggy mommy who memang the vogue tapi pregy with boys... so ini mitos takleh pakai

5) tak elok mandi malam satu pasal sejuk nanti sakit (apa ntah).. if i'm not mistaken even dr pun tak advice mandi malam malam..

Mar! Can't wait to see Irina and you either u r the vogue/selekeh or perut ketepi/bulat.. hahaha

8:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

mar,

1. yg aku tahu perut bulat tu pompuan, perut bujur tu lelaki, ntah???

2. yg ni agak bole pakai tapi takleh dipercayai...heheh...masa aku pregnantkan nurin, aku selalu la gaduh (bertekak mulut je) dengan sorang labmates aku ni, bukan apa dia suka nau menyakat aku, mamat kelate tapi lain pesen sket, kulit dia ala-ala hitam2 manggis....huhuhu...bila gaduh tu dia selalu ckp, jgn gaduh dgn saya noha, nanti kang baby tu kenan kat saya. sekali tu bila nurin lahir...huaarrgghhh...gelapnyerr kulit anak akuu....huhuhu....

3. pasal makanan ni aku rasa takde kena mengena langsung. it just that kandungan makanan tu, ye la, kalau ko suka sgt kicap makan sampai menghirup, kan ke kicap tu masin, darah tinggi la pulak, kalau soya dan susu tu kan sumber protien dan kalsium tinggi, tu yang digalakkan minum.

4. setuju dgn mamaraks, pengalaman aku pregnant kan nurin, aku tak suka pakai lipstik, aku tak suka pakai perfume, tapi takde la selekeh...heheh...cuma ikut pemerhatian aku, kalau masa pregnant mak dia selekeh/serabai, anak yg kuwa nanti, sgt la kiut/comel/cun/ensem, tapi kalau mak dia melawa tak ingat, anak yg kuwa nanti agak kureng sket..hehe...wallahualam...takleh caye...tak caye...heheh

5. yg ni baru la aku dgr, tapi yg sebenarnya tak elok la mandi mlm2, kan ke sejuk, nanti bole batuk, selsema.

p/s: thank you for coming, nanti aku buat buka puasa, dtg gak eh.

8:35 AM  
Blogger NadiahKhair said...

1) xtau betul ke tak..last time xambik gmbr betul2 nak buat rekod. :D

2)huhuhuh...kes nih xtau betul ke tak. tapi laki mak haramkan me tgk citer cicakman/shrek/monyet. motipsss? takut kenan. bleh pakai ke? hahahhaha

3)yg nih pun xtau gak.. tapi last time mase ngandungkan iman very diligent xmakan/minum anything kaler itam. sbb laki mak takot kulit die mempengaruhi gene. ape la? tapi mmg xminom soya lgsg sbb xleh masuk walau seteguk.

4)betol kotss. mengandungkan iman sgt horror. muker xnak basuh, rambut xnak sikat, baju xnak gosok. :D hasilnye, nasib baik anak mak gebuss. kalau x..mmg sesia.

5)owhhhh..yg itu wa agreee...sbb perot maha gatal mase pregnant yg lepas..so mandi kul 1 pg adalah normal. igt x my HRC french fries fingers side note from u :D itu adalah hasil water retention or kembar air. tapi mase ketuban pecah xplak melimpah ruah. hmmmmmphh.

p/s: my blog dah bersiaran semula :D

3:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

as for me..
1.ader dengo gak..ader kebenarannya
kot.sbb kengkawan aku semua ckp perutku bulat ke tepi and yet anak aku..
dua2 girl..

2.rasionalnya mmg la..
mase kita ngandung mesti ckp/behave bebaik...ye lah kita kan ader baby dlm perut..kena laa praktikkan semua bebenda yang elok jer...

3.had yg ni aku tak caye..
mase ngandung aku sgt tak leh minum soya......
kicap aku sebat jer....anak aku OK jer...boleh tahan la putihnya...
aku rase bab ni baby akn ikut gen laa...

4.kes aku terbalik...kalo baby girl aku tak semenggah..mane yang sempat jer...
pon tak suka pakai makeup..rase lemas...
kalo preg baby boy tak merase lagi...

5.rase mmg betul..kalo tak preg
pon takbaguss mandi malam...
akn cenderung utk selsema..
asma...sejuk gigil dan sbg..
hhehe..bapak aku lak kata..
nnt baby kuar kena lelah..
ntah ler...

11:48 AM  
Blogger eiseais said...

1. hmmm...tak betul kot. my perut never looked like bola. its always jatuh ke bawah je. mcm bola pancit.

2. yg kenan2 tu. well, its of course better not to think negative thoughts masa pregnant. tapi donno lah how far hatred for something / someone will make baby tu kluar mcm that particular person. kalau gitu i nak benci roy keane, kasik baby i terrer bola sebijon mcm roy keane boleh?

3. itu genes le makcik. kalu org tu chinese, mkn kicap byk mana pun, highly likely anak dia putih gak kan? pastu kalau dah mmg gelap, minum air soya byk mana pun, most prob anaknya gelap gak kan?

4. hmmm...sebelum, semasa dan selepas berkahwin tak suka bermake up. adakah diri ku destined utk mempunyai anak lelaki sahaja? if that is the case, then alhamdulillah :)

5. i suka benor mandi time pregnant. my boys pun suka cos lepas mandi sure diorang akan active tak ingat mak bapak. tapi air ketuban tak de lah melimpah ruah, except for masa asyraf. masa amir tak rasa apa2, masa ariff pun tak rasa apa2. tapi mummy diorang mandi macam biasa je...

so kesimpulannya...erk...entah hehehe

2:41 PM  
Blogger Jungle Playland said...

eiseai: funnylaa u i ergelak giler... roy keane? hahaha

6:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

Good post.

8:53 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home