Bubbles of Life

Life is what life is

Tuesday, January 23, 2007

telmon@montel = rectangular

Aku terasa diri ini semakin telmon sejak share keta ng hubby-apa kaitan kereta dan telmon?

yer ada kaitannya.

Skang ni sejak pegi opis bersama2,slalu kitaorg breakfast dulu, breakfast lak kat mamak,hah apa lagi pagi2 asikla roti canai, nasik lemak,roti canai nasik lemak..tu je la kitarannya..kalau dulu masa drive sendiri, beli je kuih karipap kat tepi opis or gi 7-eleven beli sosej bun then pekena milo semug,kautim, then tghari baru pekena nasi campur-kedengarannya spt pola pemakanan yg sihatkan?tp skang corak pemknan adalah mengerikan,imagine this;skang ni pagi2 nasik lemak telur mata sebungkus ataupun roti canai garing dimkn bersama kuah kari+dal disulam Nescafe tarik, slps itu perasaan standard adalah akan terasa menyesal dan berslh apabila mknan kembang dlm perut dan seluar tetiba menyendat lalu terus memplankan diri utk memakan roti shj masa lunch lantas terus membeli roti. Tapi apa yg mengerikan dan merisaukan ialah apabila tidak dpt menolak ajakan rakan2 opis utk lunch nasik campur yg mana sentiasa akan mengunung penuh dlm pinggan. Nasik penuh, kuah2 bersantan adalah mesti (lemak nangka,kari daging, lemak pucuk paku) then then pekena air teh ais lak-sumenya lemak berkrim je kan?hah apa cite roti tadi? kul 4-5ptg kang baham roti tu lak, teruk tak teruk?

aku rasa aku mempunyai masalah menolak ajakan org kalau bab2 mkn ni,atau lebih tepat lg aku susah nak resist makanan,I love to eat and I eat a lot. Masalahnya skang ni metabolisme rate aku tak mcm dulu2, aku notice skang a bit change in my eating style lead to a drastic change in my bodyshaping, esp perut ng lengan, gile la perut aku skang dah boleh genggam ngan tarik (keji tak keji cite perihal perut sendiri kat internet heheh)-dulu2 masa zaman student kalau aku mkn the same portion mcm skang,serius takde effect, malahan lantakan aku adalah melampau dimana kul 2-3 pagi pun aku boleh mkn nasik lemak ayam rempah kat bangsar tanpa perasaan takut atau berslh ,skang ni cuba try tgk,harus aku membelon.

Aku rasa aku tau reasonnya;besides masa tu muda belia lg dimana metabolisme rate adalah tinggi, kehidupan student aku pun turut memberi impact gak. Yela,masa tu mana ada naik keta ke hulu ke hilir cam skang, zaman menapak beb,turun naik bas panjat bukit uitm tu,fuhh betul2 letih, energy burnt dah sama mcm berlari 10km, tu yg aku mkn byk pun no hal berat stil 46kg,n masa tu mmg aku kena mkn byk pun sbb tenaga yg aku perlukan utk menapak sama spt tenaga yg dikeluarkan oleh seorg buruh kasar buat bangunan. Sama lah jugak masa aku baru2 keje,takde keta masa tu,turun naik bas metro,berdiri bersendat2 dlm bas pastu turun kena jln lg bout 1km baru smpi opis,tu tak kira lg kalau aku membuat larian marathon nak kejar bas-even my life kind of hard that time,tp aku happy sbb aku kurus dan slim(perasan tak abis2) dan tetiba skang ni aku rindu zaman2 menapak aku,it’s actually an exercise for me, bdn masa tu ringan je, peluh slalu je kuar sihat tau kehidupan, skang ni nak berpeluh?ala, certain2 ‘occasion’ aje la heheh

sooo..in conclusion,aku mesti kawal cara mknan aku dimana aku nak kurangkan carbo and santan2, exercise?hmm hayun penyapu kemas rumah sume kira exercise gak tu kan? and yg paling penting aku taknak jadik ‘alam flora’ lg dimana kalau ada mknan2 yg tak habis aku mesti nak habiskan.hah ni satu lg penyaki,t apsal ntah aku ni, terasa mcm berslh kalau ada leftover,kang mula la perut dah sengkak pun aku paksa abiskan gak sbb terasa syg nak buang mknan. Hubby pun satu (tetiba mencari mangsa utk diperslhkan),slalu kalau ada mknan tak abis suruh aku abiskan,tak membantu lnsgkan?dah tak membantu tu satu hal,pastu memberi comment yg sgt destructive tu yg aku tak thn tu:

Me :tell me frankly, jujur sejujurnya, my body ada shape lg tak?
Mr R.A : ada,ada (nodding frantically without having a glance at me)
Me :betul ke ni ada shape?
Mr R.A : betul ada, shape segi empat tepat
Me :abaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang!!!
Mr R.A : laaaa,tu shape gak tu kan

Tell me now, membantu tak membantu?tp yg pasti sgt jujur orangnya kan :P

13 Comments:

Anonymous Anonymous said...

zura tgk mar dlm gmbr, x montel mana pun??... ok je.. :) chubby skit2 ok lah tu, br sedap dipeluk2 cik abg! heheh...

btw, hubby mar pun x kisah shape jenis ape kan??... rectangular pun, shape jugak kan??... ;)

5:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

hahahhaha...u make my day la mar... sepagi dah muka aku monyok asam kecut, entry ko nih buat aku tergelak merabak, nasib baik leh cover, kalau tak aku yg malu...ehheh

but seriously aku ngeri dgn sarapan pagi ko...iiskk...better ko stop la, makan yg healthy sket, roti bakar ke, oats ke, kalau tghari tu takpe..

aku pun tgh mengontrol makan ni, seminggu ni nak pose, sabtu lepas start balik jogging kat tmn bukit jalil, dah setahun aku tinggalkan, heheh...semlm bila timbang turun 4 kg berbanding sabtu lps...tapi biasa la, nampak byk yg turun, hilang air je tuh....nak kurus, kena kuat semngt, kalau tak hangat ta*k ayam je la jawabnya

10:10 AM  
Blogger mommamia said...

Zura & Ju:alaa,last pic yg u all tgk tu masa cuti2 pangkorkan?masa tu kira ok lg,babat baru menebal seinci,tp la ni naik dah bdn,nmpkla tembam dlm gambar,perut kena cover baek punya jenis yg nak kena thn nafas,kalu tak sebatu nmpk dah!haha!tp betul pun,dulu masa kurus kering sume ingat sakit and bdn berisi ni mmg sedap nak kena uli ek hehe!

Noha:ala siannya kwn aku sorang ni,awatnya monyok?tu la noha,aku pun baru baca entry ko psl tak mkn nasik tu,tp tu la masalhnya aku ni laki aku nak mkn nasik gak mlm2,dah aku ni hah mula2 ingat nak ratah lauk je tp takleh thn la tgk hubby mkn hihi-tp aku try gak ni kurangkan portion mknan,kiranya nasik tu sikit je la n pagi2 pun dah try order roti bakar-4kilo turun?byk tu!caya lah!and i do believe that puasa is the best way to lost weight,provided buka tu tak melampau la-so jom kita sama2 berdiet!

5:49 PM  
Blogger rafiqaheliza said...

Hai! Tgh blog hopping ni..singgah your blog jap. Klakalah your entry ni. Really make my day! I sama macam u. Dulu masa zaman sekolah2 kurus semacam, and then lepas stop breastfeed anak, badan mandadak naik sampai org kata pregnant lagi (really scary!)..Baru nak control makan, tetiba pregnant lagi. Now baru give birth, and breastfeeding, plus penat semacam, turun balik...but perut part still mengelebeh lah..cannot get back the tummy i used to have masa anak dara dulu:(

12:43 PM  
Blogger mommamia said...

hi rafiqaheliza,thanks singgah blog i!i pun ada dgr jugak kalau breastfeed baby mmg cpt ilang pregnancy weight tu,so betulla tu kan since ramai dah nmpk kesan termasuk u-i didnt get a chance to shed off my weight by breastfeeding sbb irina breastfed for only 1mth,after that milkbar i kering kontang hihi-part perut mmg mkn masa,gelebeh tu mcm ada jellyfish melekat kat perutkan?rindu perut anak dara dulu huhu

5:43 PM  
Blogger Nadia said...

me inshape again mcm anak dara.. hmmm?? cam angan2 mat jenin je.. cita2 tinggi nak buat kelas pendidikan jasmani la.. kelas diet la.. tapi sumer haremmmmm....:p

11:32 AM  
Blogger mommamia said...

chiconas:heheh kita serupaa,semuanya adalah haremmm dan hapmpassss,ok la tu janji semangat membara tu ada!bak kata org nawaitu tu yg penting hihi,dpt body zaman anak dara mmg idaman sume mak2 kan

5:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

i pun bloghopping gak..
ok long story short, btul ke u ada pimples xnmpak pun,a'way ni just nak share, cuba pakai air tawas,bkan ktul tawas org buat cuci air tu, air twas jual dlm botl, slalu kdai ubat tradisnal ada jual, beli yg aloe or radish xtract,dun buy for the pimples one, you ltak kat cotton pad, tenyeh kat muka,tgk le daki2 kuar,can use as, toner as well,i only use this x pakai cleanser pun, mlm tenyeh buang daki,pagi jd toner,try le,then kalo rajin, pi CM, ada product nama salbina, try the plmbab&krim nenas,x yahbeli cleanser dia,insyaAllah, kulit muka ok, i've seen many+myself pakai ok,nak cari kdai dia dlm CM,kat luar nmpak MCD,just sharing bcoz i know the feelin fren

7:20 PM  
Blogger Hot Mama said...

Last time masa i lost weight before i got married, i didn't eat rice for 2 months. But occasionally makan jugak. I managed to lose lots og kg. Now trying to lost da pregnancy weight but susah laa asyik lapar jer lepas BF. So how???

12:26 PM  
Blogger Hot Mama said...

Last time masa i lost weight before i got married, i didn't eat rice for 2 months. But occasionally makan jugak. I managed to lose lots og kg. Now trying to lost da pregnancy weight but susah laa asyik lapar jer lepas BF. So how???

12:26 PM  
Blogger mommamia said...

mummyirina:hi awak,thanks for reading n sharing the useful info!i tau psl air tawas tu,my fren pernah pakai,it's really work on you ya?bolehla i consider jugak,kalau effective and tambah2 lagi economical,y not trykan?n that salbina tu kat CM je ke?dulu zaman2 srtudent naik bas kkl-shah alam mmg i lalu dpn cm,skang ni i rasa dah 3thn tak pegi sana kot :)

Hotmama:mmg betul pun,ramai my fren lost weight byk sbb tak mkn nasi bebulan2,really kurus laa,tp i perut melayu,nak nasik gak tu yg payah tu hihi-i tau after breastfeeeding mmg rasa lapar,tp camne ek org yg BF berat bdn cpt turun?bf at the same time control carbo intake,then maybe effective!

9:57 AM  
Blogger mommy@lif said...

mommamia, i pon dalam process nak buang lemak.. tapi tak lah nampak sangat kesannya... cos i tak disiplin sangat :p hihi but for a start, kulit ayam yang sedap itu terpaksa di buang macam tu je.... sebab tu i selalu makan ikan je for lunch.. takut iman tak kuat hahahaha

4:47 PM  
Blogger mommamia said...

mommyalif,mmg kulit ayam tu sedap esp goreng garing,fuhh..tp lemak berkrim dia jgn citer la kannn,i pun sama la ngan u,lg byk ambik ikan dr ayam,tp kalau mkn kfc kulit ayam tu mmg takleh nak elak la,irresistable,i makan gak!huhu

9:11 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home