Bubbles of Life

Life is what life is

Wednesday, January 31, 2007

Production Line-Standby Mode

Another confession to make..

Selain dr tak boleh menolak mknan, aku ada satu lg penyakit yg baru dikesan iaitu pantang mendengar org mengandung dimana akan segeralah perasaan nak mengandungkan diri dtg meluap2..haaah..another series of mental storykan?

Aku noticed aku berperangai camni start masa close friend aku Nonie conceived her 2nd child dimana anak sulung dia baru jer berumur 7bln (yer mmg productive orgnya)-dan semlm lps baca blog noha psl cerita suspen ngandung dia terus rasa nak mengandung jugak (boleh pulak to be continued yer noha)-ni standard feeling utk semua ibu ataupun aku jer sorang2 syok sendiri ni?-the weird thing is perasaan ni hanya akan ada bila ppl that i know well is getting pregnant,feeling meluap2 tu akan segera dtg dan mesti berperasaan spt “alamak tak boleh jadik ni,nonie anak nak masuk dua dah pdhal dia kawen lmbt dr aku” or ‘pot umur sebaya aku tp anak dah 3,pasni dia besarkan anak jer takyah piker nak beranak lg,aku ni hah baru terkial2 kuarkan sorang” hah ni lah antara pemikiran2 dan ayat typical yg akan slalu aku ckp bila kwn2 or sedara mara mengandung.

Jealous?cemburu ke aku ni bila org lain ngandung?i think that’s not the reason behind it,it’s not an issue of jealous ke atau nak berlawan2 atau nak meriak ‘yer aku productive dan subur sbb tu aku mengandung lagi’ no,it’s not like that..it just that kwn2 yg mengandung ni mcm bg aku semangat and desire to get pregnant again after such a long time aku ngeri bila fikir bab menambah anak. For me melahir dan membesarkan anak bukan senang. Even now ni pun bila memikirkan nak mengandung lagi aku mcm trauma dan takut-bukan apa,the whole pregnancy process was aint easy for me; loya and muntah tahap dewa during early stage, kaki meng’untut’ during my trimester period , the giving birth process yg menyakitkan and even during confinement period ,nothing went smooth and easy for me masa berpantang;dgn kesakitan perut yg di lapah, kena hadap pulak both kaki yg develop allergic against epidural yg mana kegatalan adalah maksimum serta bintat2 huduh yg bertompok kehitaman, my breast swollen, constipation yg sgt menyeksa di mana masih ingat menangis tersedu2 didlm toilet sambil memkn oren dan biskut mcvitees, dan irina yg sgtlah berperangai demanding;tak tido mlm, nak melekap kat breast je, nak berdukung dan menangis suara giler kuat dah mcm tertelan mikrofon -all these things yg buat aku mcm taknak ngandung lagi dan pernah terpikir cukupla kot ni jer seketul anak aku, senang je aku kan?

Tapi tu dulu..now ni irina is about to become 2yrs old in 2 mth time, dah besar dah, dah pandai berkawan, dah pandai taknak balik bila seronok bermain, dah sng la skit nak handle compared masa kecik2 dulu hah then tgk dia start main n ckp sorang2 terus berdetik ‘kalau ada adik bagus ni, takde la asik berckp ngan patung jer’, so semangat nak beranak tu dtg blk-selain dr pengaruh rakan2, faktor2 pendorong sampingan lak bila fikir parut bedah ni I think dah heal sepenuhnya, dan bayangan sakit nak beranak pun dah ala2 kelam dan aku dah ready utk membuyungkan diri sekali lagi,tapi sebenarnya one big factor yg mempengaruhi ialah my age,I’ll be 30 next year dan anak aku baru sorang-masa ni teringatla mak ckp ‘mak dulu umur 31thn beranakkan adik anak yg ke-5’,hoh!bolehla mak kawen abah umur 19thn,aku 19thn mengelinjang lg mcm budak2,celahmananya anak 5 by age 30!

tp betul apa mak ckp, masa muda2 ni la start buat anak,besarkan family, then dah hit target (giler la ayat sales report) u stop beranak then u besarkan anak2 u serentak, takyah piker nak ngandung lg. Compared to u jarak2kan kelahiran anak let say 6-7years then u pregnant,hah mmg bestla anak sulung dah besarkan tp masa tu umur u pun dah meningkat,tenaga tak kuat, u pun dah kekok lama tak jaga baby and u rugi masa..masa ni lah u nyesal tgk kawan2 lain anak dah besar sng nak handle u still lg bergelumang ng baby kecik.. hah that’s my mom’s point or I believe ramai org2 tua pun berpendapat sedemikian rupa which for me is, yeah it’s true,ada point di situ-tp kena consider gak faktor2 lain kan esp fiancial situation,bukan main boh jer beranak smpi seplaton kluar end up anak terbiar,takleh gak..

Aku dulu pernah plan nak 2nd baby bila irina umur 5thn,mcm2la konon plan;nak sambung study dulu la, nak stablekan my career la, nak bisnes mak andam la,nak itu nak ini mcm2la plan poyo akukan,tp pikir2 blk umur aku bkn sentiasa muda, umur aku bkn boleh tunggu plan2 poyo ni direalitikan, aku kejar yg ni keciciran bab lain plak, u gain some, u lost some,u just cant have everything goes perfectly as per your plan and schedule, this is part of game in lifekan-sooo..what’s next?no no not to get laid now and shoot it out accurately(haha!), aku rasa dah tiba masanya aku stop mkn contraceptive pills dan berangan apa2 nama yg boleh rhyme dgn nama iman irina, okkan?

7 Comments:

Blogger noha chomel said...

hahahha.....alahai mar, ko punya entrykan, sure buat aku merabak la...dah le aku kat cyber cafe nih, naik herot berot muka aku menahan gelak, kang ada gak yg kata aku sewel gelak sorang2 depan pc...

thru my experiance kan mar, nak setahun gak period aku pulih dari haywire selepas setahun 10 bulan makan pills, so if u want to get pregnant, better u stop taking the pills now. dr kata, residue pills tu ambil masa untuk hilang dari tubuh badan kita

apa pun its depends, kekadang tu ada yg stop je, terus concieve, but not for me la...lintang pukang tunggang langgang jadinya.

anyway, good luck dan selamat membaking cake eh???:P

4:21 PM  
Blogger mommamia said...

Noha:sama la kes ko ng kes kwn aku,dia pun stop mkn pill masa umur anak 2thn la ni smpi skang anak dah 4thn pun tak lekat2 gak,ish risau gakkan?tp betul ko ckp,depend kat individu gak,akak ipar aku stop 3 bln lps tu conceived dah,rezeki masing2kan..ko pun gd luck 'membakar kek' heheh!

Julia:hah sama la mak kita sekapal,mmg betul apa diorg ckp sbb diaorg dah ada experience-haha!ko punya YEYEH tu melambangkan keterujaan ko dlm meningkatkan 'usaha', usaha membuat anak hahaha!aku suka!JOMMMM!

2:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

nyampuk sket...cter mak i lain plak...
masa umur 60thn ni,prut dia bsor,scan perut ada iud yg dia pkai masa nak jarakkan my brther&me,doc pun plik camne bnde tu x kuar. so kuarkan bebaru ni mcm nrmal delivery tau..sian dia.Tp my brther kata itu kmbar i sbb.."mak dah pakai pun ko jadi jgak"..sioot tul..
lg satu..i dpt imanqistina lmbat dah 4thn kwin dpt iman feb2006(pnah miscarriage in 2004),laa ni peknen 4mths 2nd child, org kata x ksian ke kat iman kcik lagi, i cakap tak..sian kat mummy dia je..hehehe..coz i already32, cannot afford to delay,doa mntak dupermudahkan jaga 2 bdak kcik ni nanti.
Facts& findings:
-anak i pun cam trtelan mcforon
-sembelit prob jgak -i guna ubat air yg masuk kat butt tu one tube one day, alhamdulilah
-hard time during pknen-after this cuba amik salindah,x jamin tp ikhtiar jgee tu..insyaAllah

6:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

betul lah dgr org pregnant, rase cam best je pregnant.. tp trauma yg dulu masih ade lg.

skrg ni pulak, aiman dh pandai jeles bila mama dia pegang baby lain. nnt dia ngamuk, protes. x tau lah camne kalo ade adik nnt.

tp kena 'buat' jugak lah sbb umo dh dkt 30 nih! :)

9:32 AM  
Blogger mommy@lif said...

hihihi busy production tahun nih.. mau kena book hospital cepat² ni..

nway good luck ek? ;)

11:06 AM  
Blogger Hot Mama said...

Eh i had the same prob with you after i gave birth. A major constipation prob. Dalam toilet, i cried and menjerit-jerit in pain. Satu rumah boleh dengar. Hahah!!

Now Aidan dah 5months plus. I plan nak pregnant next year so there's a gap of two years. tapi nampak gaya may be teraccident kot this year. Hahaah!!

Jumlaa preggy same-same

1:50 PM  
Blogger mommamia said...

mumm:hai awak,welcome ere!ngeri dgr cite bout yr mum,ish keluarkan iud tu same as normal delivery process?adehh cant imagine that!hopefully she's getting fine and your bro mmg lawak la!btw congrats sbb pregnant lg,dont wori mommy with that 2 lil bundle around you,insyaAllah boleh handle,mula2 jer payah skit lama2 ok punya,iman anak u pun suara mcm tertelan microfon eh?hahaha!

Zura:ngeri kan zura?tp tu la takkan nak sorang tu jer anak kita,mmg kena 'buat' jugak hihi-hah aiman dah pandai jeles tu mcmana nak dpt adik baru nnti,hah tu petandanya zura mmg kena ON production line skang heheh!

mommyalif:tu la wak,tgh berkira2 ni nak on ke tak no,ni hah tgh mengumpul geng hihi,jom la join!

hot mama:dotty,r u pregnant again?!wah!i really respect u lah,in fact masa buat entry ni pun i teringat n kagum gak kat u sbb u mmg nak anak ramaikan,i ingat yr entry bout yr dream mpv toyota alphard sbb u nak beranak ramai hihi,if betul u conceived yr 2nd child now,congrats!hah ni menambahkan lg luapan i ni,tk boleh jadik ni!hihi

3:33 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home