Bubbles of Life

Life is what life is

Thursday, March 02, 2006

Campak yg perlu dicampak jauh

Kalau anak demam panas,jgn bungkus dia dgn baju tebal or selimut dia, in fact bukak baju dia biarkan ‘berlenggeng’ dan berpampers shj, kemudian letak towel basah atas kepala, bawah ketiak dan lap2 badan dia supaya suhu bdn yg panas tu turun bla bla brok brek brok brek..

ini lah antara ayat2 bebelan doktor kat Wad Kecemasan Hospital Besar K.Terengganu..kejadian ni berlaku masa aku cuti CNY aritu, pas bercuti kat muar kami sekeluarga blk ke t’ganu pulak..dah sebln lbh dah cite ni, bak kata org cite zaman jopun ni, tp aku still nak share serba sikit pengalaman gelabah aku bila Irina demam kuat kat sana..

Irina start demam masa hari ke-2 kami kat t’ganu..bdn dia tak panas sgt, org tua ckp demam2 air jer..so aku tak la plak bwk dia gi clinic lgpun ingatkan dia tak sedap badan maybe sbb journey yg jauh muar-t'ganu dgn sehari suntuk dok dlm keta berpanas terik...yg obvious dan peliknya dia ni demam masa malam jer,siang dia ok lak ..Cuma masa ni aku dah perasan bila dia tido tu,badan dia mcm tersentak2, mcm gaya org yg tgh tido pastu terkejut..sian Irina,dia takleh tido nyenyak and dia asik menangis jer..Ma ckp Irina macam nak kena campak, sbb bdn dia cam hangat2(tp tak panas sgt pun sbb tu tak bwk gi clinic lg masa ni), and part dia tido tersentak2, tu clue yg plg nyata skali tapi aku tak caya sbb dia dah kena measles ni masa umur 5bln,takkan nak kena lagi kot?betul ckp ma ng abah muar(dia pun suspect campak gak masa aku call dia ngadu keadaan Irina) org tua yg byk pengalaman didik anak, mmg betul rupanya Irina nak kena demam campak lagi.aku tak tau pulak yg sentakan2 masa tido tu petanda budak nak kena demam campak..tghari tu Ma panggil Nek yg duduk kat2 area umah, nek ni pandai tangkal budak2 sakit..tak penah Irina kena tangkal, 1st time aritu dia minum ng mandi air tangkal, mcm aku ckp td, nak bwk gi clinic tak panas mana pun cuma problem dia mengalami gangguan masa tido, nak explain ngan doctor pun payah gak..so try ubat cara kg,y not give it a try kan?alhamdulillah..kurang gak sentakan badan Irina,boleh la dia tido lena sikit..

tapi masuk ari ke-3,subuh pagi2 ma ngan abah kejut aku ng hubby, badan Irina membahang betul (Irina tido ng ma & abah)-pagi2 tu apa lagi, kelam kabut gi carik clinic..suhu bdn masa tu 39◦C,doctor masukkan ubat kat pungung Irina utk memberi kesan yg cpt,panas sgt dah..pastu siap kena sedut lendir lg sbb batuk dia quite bad..meraung2 Irina dlm clinic tu..ptg tu la baru obvious kluar bintik2 halus kat bdn Irina, ingatkan dia kena ruam, tp rupanya tu la dia si Campak dah kluar, and esoknya tu makin byk..hubby ng aku cam tak puas ati bila sume org ckp tu campak, badan Irina lak tak betul2 sihat lagi, sejuk bila mkn ubat, 3jam lps tu demam panas dtg blk..

so ari ke-4 tu dlm kul 11 mlm, kitaorg decide bwk Irina gi Hospital Besar K.T-why 11mlm baru terhegeh2?sbb sebelum tu ma ngan abah ada buat bbq skit, so ramai gak sepupu sepapat dtg and diaorg pun ckp Irina kena campak-sbb dah ramai sgt berpendapat yg sama, aku ng hubby decide to seek for some professional advice so ke hospital la kami tiga beranak ditemani oleh ma di tgh2 mlm buta tu..badan irina lak mmg betul2 tgh panas, so sesampainya kitaorg kat dpn wad kecemasan, pegawai perubatan yg bertugas terus ambik suhu Irina, it was 39.7◦C dah nak mencecah 40◦C..takda tunggu2 giliran dah, Irina terus kena masuk bilik jumpa doctor dan masa ni la kena bebel ng doctor spt ayat2 diatas..masa tu irina ng baju tido lengan pjgnya,aku balut selimut lagi siap pakai stoking tebal..ye la aku bygkan kalu aku ni demam bdn rasa sejuk sgt, mesti nak berselongkoi(bahasa pasar tak tau la org lain paham ke tak) bawah selimut pakai sweater sumer..so aku pun imagine irina camtu,tak tau la plak kena buat sebaliknya..sbb bdn panas sgt,mula2 doktor masukkan ubat kat punggung dia then bukak baju seluar sumer pastu lap2 bdn dia dgn air sejuk..pastu mcm tak puas ati sudah2nya irina terus kena mandi kat sinki wad tu pukul 1 pagi dgn air yg gila sejuk!meraung terjerit2 irina kat dlm sink tu..aku lak ati mcm dah sebal kematu tak larat nak nangis dah tgk anak asik sakit..2 kali suhu bdn diambik,last temp recorded was 37◦C,byk gak kurangnya..alhamdulillah irina tak kena thn wad mlm tu,kalu suhu tak turun confirm aku tido kat spital!lastly, doc confirmkan yg Irina kena demam campak, umur 5 bln kena, now ni umur 10bln kena lagi………………………………………………….......(ni maknanya aku tak tau dah nak ckp/comment apa lagi, berserah dan pasrah je la).

So hari esoknya tu instead of terus blk KL,kitaorg patah blk ke Muar dulu,tinggalkan irina kat sana sampai dia sembuh betul2..bertolak dr t’ganu seawal jam 8 pagi,tiba muar kul 3 ptg,rehat 2 jam pastu bertolak blk ke KL lak..syokkan?bravo!

So aku betul2 belajar dr pengalaman ni,anak kalu demam jgn pakaikan baju tebal2 and mandikan je dia mcm biasa..it works,really..suhu tu cpt turun or kalu tak mandi pun lap2 je bdn tu esp bawah ketiak,letak je towel sejuk kat situ,suhu panas tu cpt kluar.. hah lupa lak yg psl badan tersentak2 tu sbb something to do with nerve punya system kesan drpd suhu panas bdn yg tak kluar so kalu dibiarkan lama2 boleh jadik sawan..wa’iyazubillah..

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

cousin zura masa kecik kena demam panas giler. bwk pi spital, kena balut ngan ais lg!

kalo zura sendiri rase badan cam panas nk demam je, zura mesti mandi. lps tu rase bdn ok. btl la tu ckp dr tu.

eh, boleh pulak kena 2 kali ek? atau pun measles lain2? kalo x silap zura ade 2 jenis kan? satu ordinary measles, satu lg, jerman measles. dua2 tu zura dh kena. nasib baik aiman blm prng kena lg. mintak2 jgn lah kena...

kesian irina... kalo demam, mmg kena cepat2 bawak pi klinik. paling takut kalo kena sawan!

4:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

ya Allah!!!..nasib baik irina tak apa2...kalau aku cakap ko jgn kecik ati yek mar..

lain kali, kalau irina demam, walau pun panas sikit, jgn abaikan, kalau suhu dah cecah 39 degree tu, it dangerous already, nasib baik tak kena sawan. baby macam irina, 37.5 degree dah consider panas

one thing kalau baby demam, panas dia sampai bole kena sawan, nanti effect kat otak. one of my fren, lambat bawak pi spital, skang ni bila demam je trus bole sawan..nauzu'billah!

lepas ni, make sure kalau macam dah dedar tu, terus basahkan kepala dia ke, lap-lap ke, lepas tu pakaikan baju yg longgar2 je.lagi satu, beli jangka suhu, jadi ko bole monitor panas dia kat umah, nak accurate, beli yg automatic, baca thru telinga dia, mahal sikit, takpe la asalkan anak kita ok..

ubat yg masuk bontot tu, beli siap2 simpan kat umah for emergency. normally kalau nurin demam, kalau suhu panas sgt, every 4 hour aku bagi ubat, kalau dah kurang every 6 hour, then kalau nak monitor je, every 8 hour...

btw, demam campak mmg bole berulang, penyakit sakarang mmg macam tu mar, even chicken pox pun bole berulang.

again, kalau baby demam, tak kira la demam apa pun, jgn pandang ringan, take action a.s.a.p!

11:19 AM  
Anonymous Anonymous said...

lupa aku nak bagitau, kalau sampai tahap dah ter'sentak-sentak' tu, bahaya dah tu mar...iiskk...seram aku baca citer ko ni mar oiii! budak kalau nak kena sawan/epilepsi, cam tu la gaya nya...

syukur Alhamdulillah irina tak apa2...

11:22 AM  
Blogger mommamia said...

zura: mmg tak sangka lak irina nak kena campak lg, org kata mmg boleh kena 2nd time esp masa 1st time dulu campak tu tak kuar abis-ramai yg bising kat mar konon masa irina 1st time campak dulu bg mkn ubat,so penyakit tu tak abis kuar sbb tu dia kena lg 2nd time ni..so masa dia kena 2nd time ramai gak ckp jgn bg mkn ubat dulu,camno tu?anak dah nak terkujat2 lg tak kasik bg mkn ubat..

Noha: mmg silap kitaorg gak aritu lambat bwk irina,ntah la agaknya sbb otak aku ni dah di'educate'kan oleh sorang doktor yg aku slalu visit,dia kata anak ni kalau sikit2 je sakit takyah bg mkn ubat dulu, selagi dia playful,maknanya ok la tu..nothing to worry, and dia ckp lg biar baby2 ni built antibodi dia sendiri,kalu asik rely on ubat nnti dia lemah n tak boleh built sistem ketahanan bdn sendiri...tu la antara kata2 doc tu yg mempengaruhi gak decision aku utk taknak bwk irina g klinik awal2..lgpun masa tu dia kemain lg bermain sana sini,ingatkan ok jer,tak sangka lak the next day terus 'tumbang' abis!satu lg irina mmg slalu gi klinik n slalu kena mkn ubat,so konon cam taknak manjakan bdn dia la kalu sakit sikit2 tu..papehal pun aku mmg betul2 belajar dr pegnalaman ni n tips2 yg ko bg ni aku akan gunapakai gak..alhamdulillah irina takde pape..aku bersyukur sgt2..

2:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

ada betulnya juga apa yg doktor tu cakap, TETAPI betulnya pada ubat2 tertentu, contohnya bila irina batuk, dr cuma bagi ubat batuk yg paling mild, dan ko pulak cuba kawal environment dia, iaitu jgn kasi minum ais, aiskerim, atau bersejuk kena kipas. dr mungkin takkan bagi antibiotik at the first or second visit sebab nak bagi irina built up her own antibody...hah, part yg ni aku setuju...

tapi kalau DEMAM, its different, as soon as detected je, ko kena turunkan suhu dia, bagi ubat at least sekali untuk monitor suhu, pastu bagi minum air masak byk2, kalau terkawal, ok, kalau tak, kena bagi lagi every 4 to 8 hours.

sebab demam ni lain mar, kalau teruk sgt, bole effect otak, itu yg kita tak nak. setakat batuk dgn selsema, selagi bole kawal, kita kawal dgn ubat yg paling minima

takpe..this it a very good lesson to both of u, on top of that, Alhamdulillah Irina tak apa-apa...

7:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

Think you are smart? Think again http://www.you-are-an-idiot.blogspot.com/

1:32 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home