Bubbles of Life

Life is what life is

Friday, October 14, 2005

Ohwells..

mmg byk kenangan bila tiba bln puasa..dr kecik, sampai menginjak remaja, dewasa dan skarang dah jadik mak orang, mmg ada je pengalaman2 puasa yg tak dpt nak dilupakan..mcm2 ragam, mcm2 kejadian..tp yg pastinya pengalaman tu la yg membuatkan idup ni meriah je gitu..
masa kecik2 dulu (darjah 1-4), selalu sambut bulan puasa dgn rasa tak happy..ye la tak boleh mkn, minum, nak berlari bersuka ria main teng2 or getah kat sekolah pun dah terbantut, ye la letih ke amat. Masa tu rasa bila puasa then masuk je pukul 3-6 ptg rasa cam nak mati dah..dia punya haus ng lapar cam tak terthn2..baring je la melepek atas simen umah..aku ajar adik aku baring sambil angkat baju skit, so bdn rasa sejuk je kena simen umah, konon2nya boleh kurangkan rasa haus la..haha
Seingat aku seumur idup aku tak penah dpt puasa penuh kecuali thn lps je, itupun sbb jadik mak buyong so ‘bestfren’ yg rajin visit tiap2 bulan tu tak dtg..dptla aku puasa penuh..alhamdulillah..tp yg dolu2 masa kecik2 tu paling koman pun puasa 2 minggu je even dah darjah 5, then darjah 6 konon azam nak puasa penuh tp dah ter’akil baligh’ lak masa tu..so tak dpt la nak puasa penuh thn2 berikutnya..pikir2 teruknya aku ni, my brother umur 5thn dah puasa pastu rengek2 lapar mak aku letak dia dlm buaian sampai buka..aku??hihi..kronik!agaknya sbb aku dulu kurus kering kot, so asikla tak cukup energy, tp bab2 melompat mengelinjang ok plak tu..
Then masuk boarding school, 1st day puasa hati aku sayu ke amat..asikla homesick org ni kat sekolah, ingat family, ingat lauk pauk yg best2..ye la kat sekolah nasik kawah ng ikan jaket..hmm..abis2 gempak nasik minyak..tp bila bersama kwn2 yg senasib (antaranya ialah noha,mazia n julia if korang baca entry ni), aku belajar bersyukur dan lama2 jadik seronok lak berpuasa kat sekolah..tiap2 mlm buat terawih, bila dah penat bongkang beramai2 kat saf blakang ng telekung2 skali..sahur kul 4, alahai..liat nak bgn, kdg2 kirim kwn je suruh tapau then naik mkn kat blk..
Then buat A-Level kat YPM, aku excited sbb shopping sakan utk raya, mentang2 la 1st time dpt duit loan, kerajaan bg duit suruh beli buku, aku gi beli baju raya utk adik, bunga2 hiasan utk mak aku la then beli shirt raya utk abah hihi-best sbb 1st time spent duit sendiri bukan duit parents..
Bila kat u, takde dah nasik2 kawah ni since aku menyewa umah, ptg2 gi pasar ramadhan beli kuih muih nasik la lauk pauk la..pastu blk dr membeli berebut lak kerusi kat meja mkn, sapa tak dpt cop awal2 dok la bersila kat bwh..then buat terawih kat masjid shah alam..dpt la buat a few nites, then start ponteng dah.
Last year la puasa yg plg tak dpt dilupakan..aku pregnant 5 bln tp alhamdulillah dpt puasa full..and this year bertambah meriah la lg puasa aku ng kewujudan Iman Irina..plg meriah masa nak buka la, aku ng hubby sibuk nak buka, dia pun sibuk ng walker dia ke hulu ke hilir masuk dapur bilik tido gapai itu ini..org nak mkn dia pun sibuk nak mkn biskut..

Well..time flies very fast..there’s a time when u feel it’s tough to do things but when u managed to go through it then u look back, it never seems quite so hard..i experienced it several times..

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

iiskkk...ko ni mar, umah ngan sekolah sekangkang monyet pun nak homesick...cheiiss...

tapikan mar, paling aku tak dapat lupakan bila ko terpaksa makan maggi ngan air sejuk sebab takleh nak makan masakan yg berminyak....hehe...sian kat ko...dok krup-krap..krup-krap dalam kelambu makan makan maggi...

8:39 PM  
Blogger mommamia said...

hihi ye lah noha, dulukan aku sakit tonsil selalu demam then takleh mkn dining, ko gak yg teman aku kruk krak mkn maggi la, buah la, biskut la dlm kelambukan?hihi kenangan..kenangan..

10:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

orang lain puasa gak oooiiii

11:18 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home